2min

Tags in dit artikel

, ,

Alle Nederlandse bedrijven, verenigingen en instellingen worden gratis gepresenteerd op www.jengis.nl, een vindmachine op Internet die op basis van een digitale plattegrond werkt. De geografische vindmachine is gelanceerd door Jengis Nederland BV. Nieuw aan de Internetdienst is dat de gebruiker zelf een gebied selecteert waarbinnen de resultaten worden getoond.

Jengis maakt gebruik van digitale kaarten die in- en uitzoombaar zijn. Op de site kunnen gebruikers alle Nederlandse bedrijven, verenigingen en instellingen op een digitale landkaart terugvinden. De landkaart is in- en uitzoombaar; op het hoogste niveau wordt Nederland en op het laagste niveau wordt een wijk met alle straten en herkenbare punten gepresenteerd.

Jengis Nederland BV heeft alle bedrijven, verenigingen en instellingen gratis in haar gegevensbank opgenomen, voorzien van bedrijfsnaam, adres, postcode en telefoonnummer. Desgewenst kunnen bedrijven worden voorzien van trefwoorden, waarin specifieke producten of aanduidingen van het bedrijf opgenomen worden.

Wie de site bezoekt, geeft allereerst op de kaart aan binnen welk gebied het resultaat zich moet bevinden. Dit kan op verschillende niveaus, variërend van het hele land tot een bepaalde stadswijk. Vervolgens kan er gezocht worden op bedrijfsnaam, trefwoord, rubriek, of uitgebreid op branchecode. De gevonden resultaten worden met speldjes op de kaart weergegeven. Door op een speldje te klikken, worden uitgebreide gegevens over het bedrijf zichtbaar.

"Jengis wijkt op meerdere manieren af van de bekende zoekmachines", stelt Roger Bor van Jengis Nederland. "Het meest in het oog springend is het zoeken én vinden op de kaart. Bovendien worden alleen resultaten in het geselecteerde gebied getoond. Wat buiten het gewenste gebied ligt, zie je niet in de resultaten. Op korte termijn kan de gebruiker ook evenementen vinden op Jengis. Die worden weergegeven op locatie en datum. Daarnaast zullen we in de loop van dit jaar bedrijven in Duitsland, België en Luxemburg toevoegen."