2min

Tags in dit artikel

, , ,

Met de stijging van de temperatuur stijgt ook de interesse in airco’s en andere verkoelende producten bij de Nederlandse consument. De onafhankelijke product- en prijsvergelijksite Kieskeurig.nl zag het aantal bezoekers op zoek naar productinformatie over airco’s en ventilatoren de afgelopen warme dagen explosief toenemen.

Kieskeurig.nl helpt consumenten die zich voor een aankoop willen laten adviseren en biedt informatie over modellen en prijzen bij verschillende aanbieders. Tijdens de warme dagen van de afgelopen week stond de groep airco’s op de site van Kieskeurig op nummer twee wat betreft het aantal pageviews. In één week registreerde Kieskeurig.nl ruim 50.000 bezoeken aan de airco-pagina. Vergeleken met een gemiddelde week in de koudere maand mei betekende dit een stijging van 25 plaatsen. Toen stonden de airco’s nog op nummer 27.

Janet Sellis, directeur van Kieskeurig.nl: “Zodra de temperatuur tot boven de 20 graden stijgt, zien wij ineens heel veel zoekopdrachten naar bijvoorbeeld ventilatoren. De laatste jaren zijn airco’s enorm in opkomst.”

Maar het weer brengt meer teweeg. Ook heeft de hitte invloed op het gebruik van internet. Er is een forse daling te zien in het aantal bezoekers op dagen met hoge temperaturen. Zeker tijdens de eerste mooie dagen van deze zomer nam Kieskeurig.nl een daling waar, terwijl het aantal bezoekers in de tweede mooie week alweer toenam. Die toename komt volgens Sellis doordat het publiek ook weer snel went aan de mooie zomerdagen.

Janet Sellis: “Op mooie dagen ligt het bezoekersaantal in eerste instantie 30% tot 40% lager dan normaal. Zodra het mooi weer is gaat iedereen in eerste instantie naar buiten. Maar net als van regen hebben Nederlanders ook van hitte weer snel genoeg. Het internetgebruik neemt toe tot het niveau van voor de weersomslag naarmate het langer warm blijft.”