1 min

Tags in dit artikel

, ,

Internet is een populair medium onder jongeren. Dit blijkt uit een onderzoek uit 2005.

De populariteit van internet bij jongeren tussen de 15 en de 34 jaar is echter geen reden om de oudere media als televisie, radio en telefonie af te doen. Ook deze scoorden erg goed. Er deden 520 jongeren mee aan het onderzoek en internet kwam als nummer 1 uit de bus met een 7,8, gevolgd door de radio, die een 7,0 kreeg, net als televisie. Minder populair zijn kranten met een 6,7, tijdschriften met een 6,5 en teletekst met een 5,9.

Jongeren gebruiken televisie het meest. Dit doen ze om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in de nieuwswereld en om te ontspannen. Internet staat op een tweede plaats. Dit wordt het meest gebruikt voor het verkrijgen van algemene informatie. Radio staat op drie en wordt gebruikt om de nieuwste platen te horen en nieuws voor dat het op de tv verschijnt.

Jongeren blijven op communicatief gebied de face to face gesprek het best vinden en belonen dit met een 8,6. Daarna komt mailen, met een 8,1 net als telefoneren. MSN heeft een 7,1 en is vooral populair onder de schoolpleinjeugd. De computer is het leukste digitale apparaat met een 8,7, gevolgd door het mobieltje dat met een 8,1 beloond werd.

Er is geen, tot heel erg weinig verschil in het communicatiepatroon van allochtonen jongeren en autochtonen jongeren.