1 min

Tags in dit artikel

,

Een telefonisch onderzoek, uitgevoerd door NSS onder 2.300 Nederlandse consumenten, wijst uit dat jongeren hun tijd die ze aan media spenderen vooral opvullen met het internet. Over het algemeen besteedt de Nederlander echter nog steeds het meeste tijd aan radio en televisie.

Het onderzoek toonde nog tal van verassende feiten aan. Zo gebruikt de Nederlander, ongeacht de leeftijd, gemiddeld 34 procent van de tijd die men spendeert aan media, naar de radio luistert. Daarmee komt dit medium dan ook op de eerste plaats. Op de tweede en derde plaats vinden we de televisie en het internet, met respectievelijk 32 en 25 procent.

De resultaten hingen sterk af van de leeftijd van de ondervraagde persoon. Zo spenderen jongeren (15-24 jaar) 42 procent aan internet en zijn ze veel positiver ingesteld ten opzichte van het internet dan ouderen en vrouwen. Jongeren spenderen ook veel minder tijd aan dagbladen (4 procent),tijdschriften (3 procent), televisie (27 procent) en radio (24 procent).

Jongeren gebruiken hun tijd op het internet het meest voor het bezoeken van webpagina’s, e-mailen en chatten. Vooral dit laatste is stilaan zeer populair aan het worden. Het is nu nog de vraag of dit cijfer van 42 procent nog verder zal stijgen.