2min

Tags in dit artikel

, , ,

Microsoft druk bezig met de uitbreiding van haar Windows Live service. Het bedrijf voegt bijna aan de lopende band nieuwe onderdelen aan deze online service toe en volgt daarmee het voorbeeld van marktleider Google. Nieuwste aanwinst voor de Live service is Live Product Search.

Met Windows Live Product Search is het mogelijk om te zoeken in de databases van online winkels. Momenteel heeft Microsoft ongeveer 100.000 verkopers in haar index opgenomen. Microsoft gebruikt voor haar zoekdienst een webcrawler die middels ene algoritme de naam, afbeelding, omschrijving en prijs van het product indexeert. Het bedrijf laat weten dat de search daarom niet helemaal accuraat kan zijn.

Na een zoekopdracht wordt er een scherm ingeladen waar alle gevonden resultaten worden getoond. Vervolgens kunnen er diverse filters worden toegepast om de resultaten te beperken. Zo kan er gefilterd worden op een bepaalde zoekterm, het merk van het product of de verkoper. Sorteren kan op basis van de prijs of relevantie.
Als laatste is er ook nog een schuifbalkje voorzien waarmee aangegeven kan worden hoe uitgebreid de resultaten getoond moeten worden. Op het hoogste niveau is een afbeelding, de prijs en een omschrijving van het prodcut te zien. Op het laagste niveau alleen de productnaam en een link naar de site.

De site werkt onder Firefox nog niet helemaal foutloos en de site is iets trager dan Google, maar de resultaten en de mogelijkheden van de machine zijn zeer goed.
De product search van Windows Live is hier te vinden.