1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Een bekend weetje over de Playstation Portable is dat elk exemplaar op de markt met een undergeklokte processor werkt. Ook al wordt de PSP geleverd met een voor 333 MHz ontworpen MIPS R4000 CPU, ongeveer elk spel werkt met een lagere kloksnelheid van 222 MHz.

Sony maakte tijdens GDC 2005 bekend dat haar development kits voor spelontwikkelaars een limiet stelde aan de kloksnelheid. Echte officiële redenen daarvoor werden niet gegeven. Velen geloven echter dat de lagere kloksnelheid zorgt voor een aanzienlijk langere accuduur.

Sony voorziet langzaam maar zeker haar PSP van meer kracht voor ontwikkelaars. Ratchet & Clank: Size Matters van High Impact Games zal waarschijnlijk op 266 MHz werken, waardoor het spel de titel van zwaarste spel mag dragen.

De nieuwe firmware voor de PSP met versie 3.5, welke tevens de functie Remote Play met de Playstation 3 toevoegt, stelt ontwikkelaars eindelijk in staat om de volledige 333 MHz te benutten waar de PSP toe in staat is. De verhoogde kloksnelheid zal geen gevolgen hebben voor reeds uitgebrachte spellen, maar wel voor de nieuwe spellen die de extra rekenkracht kunnen gebruiken.

Waar gelicenseerde software de grens van 222 MHz niet heeft overschreden heeft gemodificeerde firmware dat wel al gedaan. Software uitgebracht door "PSP modders" zet de kloksnelheid op 333 MHz, resulterend in betere framerates, maar een kortere accuduur.

Sony heeft geen nieuwe spellen aangekondigd die de extra rekenkracht zal gaan benutten,