6min

Tags in dit artikel

, , ,

Na de persconferentie van Microsoft, waarin de softwaregigant haar spierballen liet zien, was het tijd voor Nintendo om haar antwoord te laten zien. En het is duidelijk dat Nintendo niet bang is voor haar concurrenten. Innovativiteit staat nog steeds voorop bij het bedrijf en dat bewees het tijdens de persconferentie op de E3.

Reggie Fils-Aime, president van Nintendo Amerika, trapt de persconferentie met de mededeling dat hij erg blij is. Hij laat weten dat de presentatie niet slechts als persconferentie gezien moet worden, maar als een feest. Niet alleen voor Nintendo, maar voor iedereen, omdat Nintendo iets zal aankondigen dat een belangrijk moment in de gamesgeschiedenis zal betekenen. Fils-Aime laat weten dat de verhouding tussen handhelds en consoles de laatste jaren gelijkgetrokken is en nu ongeveer 50/50 is. De groei die de gamesmarkt dit jaar ziet is voor 69 procent te danken aan Nintendo. Alhoewel de concurrenten nogal neerbuigend doen over de producten van Nintendo laten de verkoopcijfers volgens Fils-Aime de echte feiten zien en het zal volgens hem dan ook niet lang duren voordat de Wii de bestverkochte console van zijn generatie wordt.

Wii Zapper

Na de cijfers en promotieverhalen is het tijd voor de eerste echte aankondiging, namelijk de Wii Zapper. Het apparaat ziet eruit als een futuristisch geweer. De nunchuk moet in het achterste handvat geklikt worden, terwijl de Wiimote aan de voorkant ligt en als loop fungeert. De zapper werkt in ieder geval met Resident Evil Umbrella Chronicles. De Zapper komt nog dit jaar op de markt en gaat 19,99 dollar kosten. Er zal een speciaal spelletje worden meegeleverd bij de zapper.

Vervolgens worden er een aantal spellen getoond, waaronder Medal of Honor en Ghost Squad, twee spellen die ook gebruik kunnen maken van de Wii Zapper. Vervolgens passeren Soulcalibur Legends, WWE en Dragon Quest Swords voor de Wii de revue. Ook Mario en Sonic at the Olympic Games wordt getoond, het eerste spel waarin twee iconische figuren van de gamesgeschiedenis samen in te zien zijn. Goed nieuws voor Wii-bezitters is verder dat het spel Super Smash Bros. Brawl nog dit jaar op de markt komt. Amerika zal het spel op 3 december mogen verwelkomen, de releasedatum van Europa is nog niet bekend.

Vervolgens wordt er aandacht besteed aan twee grote titels, te weten The Legend of Zelda: Phantam Hourglass en Metroid Prime 3. Van het laatste spel wordt een demo getoond die er verrassend goed uitziet. Door de Wiimote te bewegen terwijl de minknop wordt ingedrukt kan er gewisseld worden tussen viziermodi. Er is verder een automatisch richtmodus aanwezig, maar handmatig richten is ook mogelijk.

Nintendo Online

Na de games is het de beurt aan de online dienst van Nintendo. Als eerste wordt er een nieuw kanaal aangekondigd, namelijk Check Mii Out. Zoals de naam al doet vermoeden is dit kanaal bedoeld om je Mii personage te showen aan de rest van de wereld. Binnen het kanaal zullen er ook competities gehouden worden. Fils-Aime laat weten dat EA Sports titels als Fifa en Madden geschikt gaat maken voor online spelen, maar ook het spel DQM: Joker en Mario Kart voor de Wii zullen online mogelijkheden krijgen. Voor dit laatste spel heeft Nintendo zelfs een speciale hardware accessoire gemaakt, namelijk een stuurwiel. Het wiel is niet heel bijzonder diverse fabrikanten hebben al een variant gemaakt, maar het wiel zal meegeleverd worden met Mario Kart.

Nintendo is er voor alle gamers

Fils-Aime verwelkomt vervolgens Satoru Iwata, Nintendo’s president, op het podium. Hij vertelt dat er maar weinig gamers waren toen hij dertig jaar geleden zijn eerste videogame spelen. Toen al had hij het idee dat het geweldig zou zijn als iedereen hetzelfde plezier zou hebben als hij toen had. Daarvoor moest Nintendo wel een nieuw pad inslaan, met spellen als Nintendogs en Brain Training. Gamers van het eerste uur en andere hardcore gamers zouden daardoor misschien kunnen denken dat Nintendo hun vergeten is. Maar Nintendo wil met haar producten alle gamers aanspreken en ook hardcore gamers zijn als beginners gestart. Het moet niet zo zijn dat er bepaalde games voor de ervaren gamers zijn, terwijl andere voor de beginners zijn. Alle spellen moeten dus voor iedereen te spelen zijn. Een apparaat als de Wii Zapper kan daar goed bij helpen.

Spellen moeten dus toegankelijk zijn, maar uiteindelijk ook uitdagend kunnen zijn. Volgens Naruto is het de bedoeling om zoveel mogelijk mensen aan het gamen te krijgen, omdat de gamers van vandaag de gamers van de toekomst zijn. Nadat Naruto het toneel had verlaten werd er een filmpje getoond van mensen die vertelden hoe de Wii ervoor zorgde dat meer van hun vrienden mee wilden spelen en hoe de DS mensen van verschillende leeftijden aanspreekt.

Daarna werd er nog wat verteld over Brain Training 2, dat in Nederland uitkomt onder de naam Meer Brain Training. Ook Super Mario Galaxy word kort besproken, volgens Nintendo is het spel de eerste echte waardige opvolger van Super Mario 64. Kort daarna volgden Picross voor de DS en MySims en High School voor de Wii en de DS.

Alhoewel er zelfs bij Nintendo door sommigen raar werd opgekeken toen het idee voor Brain Training werd geopperd, blijken trainingspellen een enorm succes te zijn op de DS. Het aantal trainingstitels voor de DS wordt dan ook uitgebreid en het einde is niet in zicht. Nintendo zal het eerder in Japan aangekondigde Face Training ook naar Amerika en Europa brengen en Ubisoft komt met MyWord Coach, een spelletje voor de DS waarbij je je woordkennis kunt trainen.

WiiFit: lichaamstraining voor Wii-eigenaren

Dan wordt het laatste spel getoond, genaamd WiiFit. Miyamoto verschijnt op het toneel. Hij is zeer enthousiast over het spel. Toen de Wii ontwikkeld werd, had Nintendo in gedachten dat de console in de woonkamer zou moeten komen te staan en dat het hele gezin ermee aan de slag zou moeten kunnen. Al vanaf het begin was het voor Nintendo duidelijk dat de Wii ook een plaats zou moeten krijgen in de gezondheid van het gezin. Een drietal fitnesstrainers demonstreert WiiFit. Als eerste wordt een training getoond waarbij het belangrijk is om de balans te bewaren, op het scherm is te zien of dat lukt. Bij de tweede training wordt een aerobicstraining getoond, die wel wat wegheeft van dance-dance revolution. Het is de bedoeling om op het juiste moment de juiste voet op het trainingspad te zetten. De laatste training die getoond wordt, gaat in op een aantal lichaamsbewegingen die juist uitgevoerd moeten worden.

Aan de basis van het spel staat de Wii Balance Board, een dunne plaat die het gewicht kan meten, maar ook meet hoe goed de balans is van de persoon die op het apparaat staat. Dat biedt ook mogelijkheden voor spellen. Fils-Aime ondergaat daarna een body-check om het systeem te demonstreren. Daaruit blijkt dat het systeem door de combinatie van factoren kan zien hoe een persoon op de plaat staat. Het spel kan je training bijhouden, maar ook die van familieleden, zodat er een soort familiecompetitie opgestart kan worden. Uiteindelijk blijkt tot hilariteit van de aanwezigen dat Fils-Aime een te hoge body mass index heeft.

Vervolgens houden Miyamoto en Fils-Aime een wedstrijdje waarbij een voetbal teruggekopt moet worden. Soms vliegen er andere zaken door het scherm die je juist moet ontwijken. Door de goede kant op te leunen leunt het Mii-personage op het scherm ook die kant op en kopt het de bal terug.

Conclusie

Fils-Aime besluit tenslotte dat Nintendo blij is, maar nog niet tevreden. Mensen hebben tegenwoordig maar weinig tijd om zich te ontspannen en Nintendo heeft zich tot doel gesteld zoveel mogelijk van die tijd te pakken. Mensen nemen volgens Nintendo geen genoegen meer met het consumeren van entertainment, maar ze willen er ook onderdeel van zijn. Aan Nintendo het doel om dat mogelijk te maken en met de weg die het bedrijf ingeslagen is lijkt dat geen onmogelijke opgave.