2min

Er blijken grote verschillen te zijn in de mate waarin bedrijven in verschillende branches zoekmachinemarketing inzetten. Dit blijkt uit onderzoek van internetmarketingbureau PauwR uit Tilburg.

De reisbranche en de modebranche lopen hierin duidelijk voorop. De overheid blijft ver achter bij het gemiddelde. Ruim veertig procent van de bedrijven heeft zoekmachinemarketing opgenomen in hun marketingstrategie.

De meeste bedrijven geven als belangrijkste redenen voor het inzetten van zoekmachinemarketing het beter bereiken van hun doelgroep en het halen van meer rendement uit hun website. De bedrijven die geen gebruikmaken van zoekmachinemarketing geven aan dat zij de mogelijkheden te onduidelijk vinden of simpelweg niet bekend zijn met marketingstrategie.

Er zijn ook verschillen. Zo zijn alle bedrijven even stellig in de mate belangrijkheid van zoekmachinemarketing. Meestal wordt deze vorm van marketing wel als belangrijk ervaren, de meeste bedrijven geven dan ook de kwalificatie ‘belangrijk’, maar sommige kiezen echter voor een kwalificatie ‘essentieel’. De marketing wordt veelal uitbesteed aan andere bedrijven.

De uitkomsten van het onderzoek zijn gebaseerd op de gegevens van ruim 300 ingevulde enquêtes door marketeers van bedrijven uit 10 verschillende branches. Er worden scheidingen aangebracht op onder andere advertentie-mogelijkheden in de zoekmachine zelf.

"De resultaten laten bijvoorbeeld zien dat de overheid enorme kansen laat liggen om met hun doelgroep, burgers en bedrijven, in contact te komen. Dat is niet slechts voorbehouden aan commerciële bedrijven, maar aan iedereen die iets wil communiceren", aldus Pieter Voogt, oprichter van PauwR. "Dat blijkt ook uit het feit dat praktisch alle branches van plan zijn om zoekmachinemarketing te (blijven) inzetten. Zoekmachine adverteren is bijvoorbeeld vanwege de no-cure, no-pay basis interessant voor bedrijven uit alle branches."