1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Opta wil dat internettelefonie-aanbieders dezelfde informatie publiceren als andere telefoonaanbieders. Op die manier moet de consument beter voorgelicht worden over internettelefonie.

Opta heeft een tijdlang geen actie ondernemen tegen internettelefonie. Opta wilde namelijk afwachten hoe de markt zich zou ontwikkelen, daarna kon de toezichthouder alsnog gepast ingrijpen. Doordat internettelefonie nu populairder wordt, wil Opta dat dezelfde regels gaan gelden voor internettelefonie als voor ‘vaste’-telefonie. Op dit moment maakt ongeveer een op de drie Nederlanders gebruik van internettelefonie.

In de informatieverstrekking moet aandacht besteedt worden aan de mogelijke incompatibiliteit van randapparatuur, anderzijds moet er ook aangegeven worden dat er geen garanties zijn over de kwaliteit van de lijn. Tevens wijst Opta met klem op de Consuwijzer, een informatiebank die een samenwerking is van de Consumentenauthoriteit, de Nederlandse Mededingingsauthoriteit (NMa) en Opta.