3min

Tags in dit artikel

, ,

Volgens financiële dienstverlener en nieuwszender Bloomberg staat Sony momenteel onder druk van speluitgevers om de prijs van de PlayStation 3-console op korte termijn te verlagen. Als het bedrijf dat niet doet is de kans groot dat de uitgevers meer geld gaan uitgeven aan de ontwikkeling van games voor Nintendo’s Wii.

Diverse analisten gokten al eerder op een prijsverlaging van de PS3, maar Sony weigerde de prijs van zijn console te verlagen, ook niet nadat concurrent Microsoft meerdere prijsverlagingen doorvoerde op zijn Xbox 360-console. Toch blijven de geruchten dat een prijsverlaging eraan komt opduiken. Volgens analist Mike Hickey van Janco Partners gaat Sony deze of volgende maand al 50 tot 100 dollar van de prijs van de PS3 af halen.

Als Sony dat niet doet verwacht Hickey dat speluitgevers ten koste van Sony gaan schuiven met investeringen. Sinds de introductie van de zevende generatie van spelconsoles in 2005 (Xbox 360) en 2006 (Wii en PS3) heeft Nintendo verreweg de meeste current-gen-consoles verkocht. Microsoft volgt op een tweede plaats, Sony moet het doen met een derde plaats, uitgaande van cijfers van de bedrijven zelf. Hoewel de PlayStation 3 veelvuldig geprezen is vanwege de technische mogelijkheden zijn speluitgevers voornamelijk geïnteresseerd in hoeveel mensen een console in bezit hebben. Een grotere gebruikersgroep zorgt voor meer potentiële klanten.

Dat blijkt wel uit het feit dat een van de grootste speluitgevers Activision Blizzard in 2008 32 procent van zijn omzet uit Wii-titels haalde, tegenover 19 procent omzet uit PS3-titels. Een andere grote speluitgever, Electronic Arts, heeft recentelijk een aantal exclusieve Wii-titels aangekondigd in een poging de verliezen van de afgelopen twee jaar te compenseren. Hickey verwacht dat nog meer bedrijven deze stap zullen gaan nemen als Sony niet snel zorgt dat meer mensen een PS3 gaan kopen.

Peter Moore hoofd van de afdeling sports games van Electronic beaamt dat. "Je kunt degene die de helft van de markt in handen heeft niet negeren. Electronic Arts staat nog steeds achter de PS3, maar Sony heeft nog wel wat te doen op het gebied van de prijs, wij verwachten dat er uiteindelijk wel een prijsverlaging komt", aldus Moore. Voor Electronic Arts vielen de inkomsten uit PS3-games vorig jaar nog mee, mede dankzij een populair voetbalspel waren PS3-titels in 2008 verantwoordelijk voor 27 procent van omzet van EA.

Sony liet bij monde van Peter Dille, senior vice president van marketing bij Sony Computer Enterainment America, weten dat Sony niet direct plannen heeft voor een prijsverlaging van de PS3. "Iedereen in de ontwikkelgemeenschap zou graag zien dat de PS3 gratis zou zijn, zodat zij veel games konden verkopen. Sony is enerzijds gericht op het aantal gebruikers, maar ook op winstgevendheid", aldus Dille.

Toch denkt niet iedereen dat ontwikkelaars Sony de rug zullen toekeren. Het bedrijf doet het nog steeds erg goed in Japan en veel ontwikkelaars willen daar voet aan de grond krijgen. Volgens Mark Rein, vice president van Epic Games (van Gears of War) denkt dat bedrijven die geen aandacht schenken aan de PS3 inkomsten mis zullen lopen. "Je kunt goed verdienen aan de PS3 als je een goede game maakt. Je kunt zo’n game eenvoudig overzetten naar de Xbox 360 of pc", aldus Reign.

Cijfers hebben echter ook aangetoond dat een prijsverlaging direct impact heeft. Toen Sony in oktober 2007 de prijs van de PS3 verlaagde verdubbelde het aantal verkopen in de maand daarop. Afgelopen september lanceerde Microsoft zijn Xbox 360-instapmodel en verkocht van oktober 2008 tot januari 2009 in Amerika bijna twee keer zoveel Xbox 360-consoles als Sony PS3’s verkocht.