1 min

Tags in dit artikel

,

Steeds meer consumenten maken gebruik van het internet om een product te bestellen. Dit houdt in dat de alternatieve manieren van kopen op afstand steeds minder gebruikt worden.

Dit blijkt uit een onderzoek van Blauw Research die dit onderzoek deed in opdracht van Thuiswinkel.org. In het onderzoek is naar boven gekomen dat het winkelen via internet steeds populairder begint te worden. Steeds minder mensen maken gebruik van de telefoon, fax of post om een bestelling te doen.

In 2003 werd nog meer dan de helft, 50,6 procent, van de bestellingen door middel van bovenstaande alternatieve methodes gedaan. Dit is gedaald naar 11,2 procent in 2008. Winkels zagen echter het aantal bestellingen dat via het internet gedaan werd fors stijgen. Ook het totaalaantal bestellingen steeg. In 2003 werd er nog voor 2,5 miljard euro aan bestellingen gedaan terwijl dat in 2008 is verdubbeld naar 5,46 miljard euro.

"In de reguliere detailhandel is in hetzelfde jaar een omzet van 84,7 miljard euro gerealiseerd. Dat betekent dat het aandeel van thuiswinkelen, de verkoop van producten én diensten in alle kanalen, in de detailhandel is gestegen van 5,09 procent in 2007 naar 5,76 procent in 2008. Het aandeel van de thuiswinkelbranche in de detailhandel exclusief diensten als food, reizen, verzekeringen en tickets, bedraagt 3,5 procent," aldus Thuiswinkel.org.