2min

Tags in dit artikel

,

De groei van de populariteit van webwinkels lijkt geen grenzen te kennen. In de eerste helft van dit jaar hebben we in Nederland met z’n allen voor 4,25 miljard euro online aan boodschappen gedaan, een stijging van 10 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Dat blijkt uit het halfjaarlijkse onderzoek van Blauw Research, GfK Retail & Technology en Thuiswinkel.org. In de eerste helft van dit jaar bestelden we 36,5 miljoen producten online, een stijging van 13 procent ten opzichte van vorig jaar. Omgerekend bestellen we ruim 200.000 producten per dag via internet.

Per bestelling waren we gemiddeld 116 euro kwijt, drie euro minder dan vorig jaar. Volgens Frank Sibbel van Blauw Research geven we weliswaar minder geld uit per bestelling, maar door een stijging in het aantal consumenten dat online winkelt neemt de omzet toe.

Het boeken van reizen, hotels en vliegtickets brengt het meeste omzet in het laatje. Elektronicaproducten zoals mobiele telefoons zijn goed voor een tweede plaats met een omzet van 540 miljoen euro. Dit segment is met maar liefst 23 procent gestegen in een jaar tijd. "Van een teruglopende koopbereidheid was in de eerste helft van 2011 op het internet nog weinig te merken", aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.

De onderzoekers verwachten dat het aantal online bestellingen zal blijven groeien in de toekomst, ondanks de economische crisis op dit moment. Met de feestdagen voor de boeg kan het aantal bestellingen en de omzet nog wel eens flink toenemen.

In 2010 hebben we met z’n allen 8,2 miljard euro uitgegeven aan online shoppen. Dat is een toename van 11 procent in een jaar tijd. Consumenten blijken steeds vaker op internet te winkelen: 600.000 mensen deden in 2010 voor het eerst online een bestelling. Het totaalaantal consumenten dat online winkelt komt daarmee op 9,25 miljoen. Per bestelling geven we gemiddeld 119 euro uit, 14 procent minder dan in 2009. Gemiddeld bestelden we vorig jaar 7,4 producten per persoon.