3min

Tags in dit artikel

, , ,

In een interview met gamessite Kikizo heeft Microsofts corporate vice president Shane Kim laten weten dat Microsoft momenteel kijkt naar een manier om in de markt voor mobiele games te gaan stappen.

Kikizo hield een uitgebreid interview met Kim en stelde hem tijdens dat interview ook de vraag wat Microsofts antwoord is op het enorme succes van Nintendo’s DS, de groei van de PSP in Japan en de opkomst van de iPhone. Kim bevestigt in het interview dat het niet een kwestie is van of Microsoft in deze markt gaat stappen, maar meer van wanneer en hoe. Live Anywhere zal daar een belangrijk rol in gaan spelen.


Het is nog niet duidelijk of Microsoft daadwerkelijk met een handheld gaat komen,
maar de creativiteit onder fans is er niet minder om.

"Xbox Live is de verbinding tussen alle platforms. We integreren binnenkort Facebook, Netflix en Twitter, omdat we begrijpen dat onze klanten de volledige ervaring willen hebben. Ze willen in een keer in verbinding staan met de rest van hun leven. Voor ons het een kwestie van wanneer, als we blind een kans op de mobiele- of handheldmarkt hadden gepakt, hadden we geen mogelijkheden om zaken als 1080p HD, Facebook, Twitter en Project Natal te kunnen doen. We hebben er dus voor gekozen om ons vanuit een hardware-oogpunt te richten op de ervaring in de woonkamer, maar Live zal zeker uitbreiden naar andere platformen, daar is geen twijfel over mogelijk", aldus Kim.

Hij laat verder weten dat het nog niet duidelijk is hoe dat zal gebeuren, intern is Microsoft er nog niet uit of er een eigen handheld of telefoon moet komen, of dat er alleen een soort gamestore voor mobiele games gaat komen. "We blijven nu doorgaan op de ingeslagen weg van Windows Mobile. Maar wij begrijpen zeker het belang van mobiele apparaten in het leven van mensen. Hoe meer waardevolle diensten en inhoud we toevoegen aan Xbox Live en hoe meer mogelijkheden je krijgt om in contact te komen met je vrienden, hoe belangrijk het is dat we deze dienst aanbieden op alle belangrijke platformen in het leven van mensen", aldus Kim.

Kim liet in het interview verder nog weten dat third-party-ontwikkelaars niet meer om de Xbox 360 heen kunnen en dat exclusieve titels voornamelijk van Microsoft en Sony zelf zullen komen. "Ik ben tevreden dat we bijna alle, zo niet alle grote exclusieve PS3-franchises van derde partijen naar de Xbox hebben weten te halen. De relatie tussen met name een aantal Japanse uitgevers en Sony bestaat al vele jaren, maar dergelijke relaties kunnen alleen bestaan bij de gratie van de commerciële belangen. Feit is dat we een aanzienlijke voorsprong hebben op de PS3 in Europe en Noord-Amerika. Uitgevers willen graag geld verdienen, dus dan kun je bijna niet om de Xbox 360 heen.

We hebben vorig jaar Final Fantasy binnen weten te halen en dit jaar Metal Gear Solid. We hebben met de Xbox 360 altijd het speelveld van derde partijen gelijk willen trekken en ik denk dat dat is gelukt. Nu is het aan de eerste partijen om het verschil te maken, het is aan Xbox Live om het verschil te maken en aan Project Natal om het verschil te maken", aldus Kim.