Door GamesIndustry en TNS is er een onderzoek gedaan naar het bedrag dat verschillende landen uitgeven aan het spelen van Massively Multiplayer Online-spellen. Ook Nederland kwam in het onderzoek aan bod.

Het onderzoek werd gehouden in zes westerse landen. De Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, België én Nederland. De Verenigde Staten steekt er met 2,8 miljard euro, wat gelijk staat aan ongeveer 3,8 miljard dollar, met kop en schouders bovenuit. Van deze zes landen staat Nederland op de vijfde plek, alleen in België werd minder uitgegeven aan de online-spellen.

In de Verenigde Staten spelen maar liefst 46 miljoen mensen MMO’s en 46 procent betaald ervoor. In Groot-Brittannië zijn er 4,2 miljoen spelers van de spellen en wordt er door 38 procent betaalde spellen gespeeld. De cijfers van Duitsland en Frankrijk liggen daar vrij dicht bij in de buurt met 5,9 en 4,2 miljoen spelers. 37 en 36 procent spelen betaalde MMO’s. Van Nederland en België zijn deze specifieke gegevens helaas niet bekend.

De kosten werden per land in vijf categorieën onderverdeeld. Zo werd 29 procent van de gespendeerde 45 miljoen in Nederland aan de maandelijkse abonnementskosten uitgegeven, 28 procent aan virtueel geld, 19 procent aan jaarlijkse abonnementskosten, 13 procent aan micro-transacties en de overige 11 procent aan het kopen van het spel zelf in de winkel.

Weinig verrassend kwam World of Warcraft uit de bus als de meest populaire MMO in de landen waar het onderzoek werd gehouden.