1 min

Twitter Inc. zal vandaag beginnen met het adverteren in zoekresultaten. Het advertenties zullen bovenaan de zoekresultaten getoond worden, vergelijkbaar met het model dat Google gebruikt. Twitter bestaat nu vier jaar en het bedrijf probeert de microblogging dienst te monetiseren.

Het advertentieplatform zal Tweets gaan heten en naarmate te tijd vordert zullen advertenties mogelijk ook op andere plaatsen verschijnen. Meerdere bedrijven hebben zich al gemeld, zo zouden StarBucks, Virgin America en Best Buy gaan adverteren via Twitter. Een woordvoerder van Twitter Inc. geeft aan dat ze in de komende dagen advertenties zullen uitrollen naar twee tot tien procent van de gebruikers.

Ook het achterliggende systeem lijkt, ondanks dat het nog in ontwikkeling is, op het systeem dat Google gebruikt. Bedrijven kunnen keywords kopen en zodra daar op gezocht wordt komen hun advertenties bovendrijven.

Evan Williams, Chief Executive en medeoprichter van Twitter, suggereerde publiekelijk over de mogelijkheid dat gebruikers de advertenties als irritant zouden ervaren. Ze hebben meerdere monetizatie-modellen onderzocht, waaronder verbeterde diensten voor bedrijven. Directieleden waren sceptisch en vroegen zich af of Twitter in staat zou zijn om een formule te ‘bouwen’ waarmee adverteerders Twitter zouden verkiezen boven Google.