2min

Het einde van het reclamevrij Twitteren is in zicht. Twitter gaat adverteerders binnenkort de mogelijkheid bieden te adverteren in de timeline van de Twitteraars. Iets wat Twitteraars ongetwijfeld gaat irriteren omdat de reclame lang niet altijd relevant zal zijn.

Sinds vorige maand kunnen bedrijven al adverteren in de timeline van Twitteraars, hierop zit echter een stevige beperking, men kan alleen adverteren in de timeline van Twitteraars die het bedrijf al volgen.

Hoewel dat natuurlijk mooi klinkt lopen de bedrijven hier nog niet warm genoeg voor, waardoor Twitter nu met een nieuwe mogelijkheid komt. Twitter gaat bepalen welke Twitteraars het bedrijf nog niet volgen maar wel een gelijkwaardig profiel hebben aan de Twitteraars die het bedrijf al wel volgen, bedrijven kunnen dan ook in de timeline van deze gebruikers adverteren, iets wat natuurlijk al een stuk interessanter is voor bedrijven.

Hoe Twitter gaat bepalen welke Twitteraars een gelijkwaardig profiel hebben is nog onduidelijk. Maar het ligt natuurlijk voor de hand dat als een groep Twitteraars HTC en Samsung volgen, men mogelijk ook geïnteresseerd is in Motorola. Uiteraard is dit een extreem simpel voorbeeld maar Twitter is in staat om deze vergelijkingen tot op een veel dieper niveau te maken. Twitter doet dit bijvoorbeeld al bij de suggestie functie op de website, waarin het advies geeft welke personen of bedrijven jij mogelijk interessant vindt om te volgen.

Twitter zou momenteel deze nieuwe manier van advereren aan enkele adverteerders hebben voorgesteld, waarna er een proef periode zal volgen eind september of begin oktober. Twitteraars kunnen zich niet afmelden voor deze vorm van adverteren en de advertenties zouden voorlopig alleen op Twitter.com worden getoond. Dus niet in je Twitter-client of op je mobiele telefoon.

Twitter heeft in het verleden al heel veel verschillende advertentievormen uitgeprobeerd maar tot op heden heeft het nog geen goed verdienmodel weten te vinden. De omzetten die Twitter momenteel haalt zijn nog steeds onvoldoende om de kosten van het bedrijf te dekken. Het is dus wel van belang dat Twitter binnenkort een model gaat vinden waarmee voldoende inkomsten worden gegenereerd, anders wordt de kans alleen maar groter dat het bedrijf uiteindelijk zal worden overgenomen.