Deze week heeft de stichting Dutch Bloggies aangekondigd dat ze gaan stoppen met het uitreiken van de prijzen voor de beste weblogs van Nederlandstalige bodem. Maar waarom? Volgens Jeroen Mirck van Dutch Bloggies is bloggen niet meer van deze tijd en wordt het overgenomen door sociale media als Twitter en Facebook.

Dit vertelt Jeroen Mirck tegenover de Volkskrant. "Het interesse in bloggen is niet meer zo heel groot. Bij blogworkshops voor bedrijven komt bijna niemand meer opdagen", aldus Mirck. Op de website van Dutch Bloggies wordt door Mirck vermeldt: "Bloggen is dood, we horen het al jaren. Ingehaald door Twitter en andere sociale media. Toch linken twitteraars zonder nadenken naar hun weblog als ze hun hart willen laten spreken in meer dan 140 tekens. Blogging is here to stay."

Dutch Bloggies is opgericht door bloggers zelf. Zij vroegen zich af of de blogprijs in 2010 nog relevant is. "We hebben veel bereikt", aldus Mirck. "De afgelopen tien jaar hebben we structureel aandacht voor bloggen gecreëerd. We brachten blogs onder de aandacht die niet bekend waren bij het grote publiek. Zo zat blogger Nalden dit jaar nog heel cool te doen bij De Wereld Draait Door. Dat is mede te danken aan de Dutch Bloggies. Daarvoor was hij alleen bij heel specifiek publiek bekend."

Daarnaast zag de stichting echter in dat bij de Dutch Bloggies elk jaar weer dezelfde blogs centraal stonden. "Er zijn geen nieuwe leiders opgestaan. De Bloggies hadden steeds dezelfde winnaars", aldus Mirck. Hiermee bedoelt hij blogs zoals GeenStijl, Retecool en Sargasso.

De laatste prijs van Dutch Bloggies wordt in januari uitgereikt onder de naam "Blogger van het decennium". Enkele kanshebbers zijn onder andere Nalden, Merel Roze, en Tonie van Ringelestijn.