3min

Ziggo, een van de grootste kabelaars van het land heeft tijdens een persconferentie laten weten dat het in de nabije toekomst diverse diensten in de cloud gaat zetten. Op deze manier wil Ziggo de content beschikbaar maken voor allerlei apparaten.

De commercieel directeur van Ziggo, de heer Marcel Nijhoff liet weten dat Ziggo-klanten steeds meer apparaten gebruiken naast hun televisie. Een voorbeeld hiervan zijn de iPhone en iPad die enorm in opkomst zijn, Ziggo wil hier in de toekomst dan ook op in gaan spelen.

De bedoeling is dat er volgende maand een eerste iPhone app beschikbaar zal komen. In het begin kan je in deze app alleen de programmagids bekijken en je favoriete programma’s delen via Twitter en Hyves. In een later stadium zou je hiermee ook draadloos content moeten kunnen gaan bekijken. Voordat het zover is moet Ziggo nog wel even 600.000 modems omwisselen bij haar klanten.

In de toekomst zou het zelfs mogelijk moeten worden via het mobiele netwerk dat Ziggo en UPC samen willen gaan exploiteren maar dat zal nog wel een paar jaar gaan duren. Ziggo en UPC haalde samen een licentie binnen voor LTE tijdens een veiling van de overheid. Welke plannen de bedrijven hebben met dit netwerk hebben ze echter nog niet uit de doeken gedaan.

Momenteel kan Ziggo de content dus alleen aanbieden via het eigen netwerk, de telefonienetwerken zijn volgens Ziggo nog niet in staat om voldoende kwalitatieve videostreams aan te bieden. Zeker als je gaat kijken naar de opkomende tabletmarkt met grotere schermen en dus ook een vraag naar hogere kwaliteit.

Ook gaf Nijhoff toe dat deze manier van content aanbieden via de cloud een nieuwe manier van dienstverlening is voor Ziggo, voorheen was Ziggo meer van het ‘lean back-entertainment’ oftwel televisie kijken en dat wordt nu meer ‘lean forward’ via de PC, netbooks, smartphones en tablets zoals de iPad.

Tot slot maakte Ziggo bekend dat het zenderpakket binnenkort weer op de schop gaat als het aan het bedrijf ligt, Ziggo wil haar HD strategie vergroten en versterken. De bedoeling is dat vanaf juni het standaard digitalepakket van 16,95 euro 63 digitale zenders bevat en 11 HD-zenders. Ook zullen Ziggo-abonnees toegang krijgen tot Uitzending Gemist van zowel de Nederlandse commerciële zenders als de publieke omroepen.

Daarnaast zal Ziggo nog twee nieuwe abonnementsvormen aanbieden waarbij je nog meer digitale en HD zenders krijgt, ook behoort een Video on Demand dienst tot de mogelijkheden.

Ook zal Ziggo losse diensten blijven aanbieden voor alle pakketten. Het plan is om bijvoorbeeld voetbalwedstrijden on demand te gaan aanbieden. Tegen betaling zet Ziggo dan tijdelijk één kanaal van Eredivisie Live open, je betaald dan dus per wedstrijd. Wat de kosten worden van dit model is nog niet bekend.

Om dit allemaal mogelijk te maken moet Ziggo wel ruimte maken op de kabel en dat wil het doen door het aantal analoge zenders van 30 terug te brengen naar 25. Of Ziggo dat ook gaat lukken is de grote vraag, Ziggo heeft in het verleden al vaker overhoop gelegen met de programmaraden. Ziggo ziet overigens de 25 zenders wel als absoluut minimum, het bedrijf denkt niet nog verder te moeten snijden in het aantal zenders.

Momenteel kijken nog 1,2 miljoen Ziggo-abonnees via de analoge kabel televisie, dit terwijl de prijs van het analoog kijken inmiddels even duur is als het goedkoopste digitale abonnement.