2min

Tags in dit artikel

, ,

Nederlandse LinkedIn-gebruikers spenderen gemiddeld ruim vier uur per week op het onlineplatform. LinkedIn-trainers en Recruiters zeggen zelfs meer dan twintig uur per week te besteden aan deze online dienst. Het zoeken van een baan en het vergroten van de naamsbekendheid zijn de voornaamste reden om met LinkedIn te werken.

Dat blijkt uit een onderzoek van Social Media Succes, een adviesbureau dat organisaties helpt bij het effectief inzetten van social media. Aan dit onderzoek deden 1.145 LinkedIn-gebruikers mee. Bijna de helft (47%) van de respondenten zegt één tot vier uur per week met LinkedIn bezig te zijn. Een op de vijf respondenten geeft aan vijf tot tien uur per week aan LinkedIn te besteden. Een kleine groep van 8 procent geeft aan meer dan 15 uur per week op LinkedIn te spenderen.

Het tijdstip waarop en de motieven om vele uren per week op LinkedIn bezig te zijn, verschilt per respondent. De een heeft LinkedIn de hele dag aanstaan om updates op zijn profiel te bekijken, de ander kijkt alleen in de avonduurtjes op het online platform. Het zoeken naar een baan, het vergroten van de naamsbekendheid (branding) en het aantrekken van nieuw personeel zijn de meest genoemde redenen om actief te zijn op LinkedIn. Andere veelgenoemde activiteiten van LinkedIn-gebruikers zijn het deelnemen en volgen van discussies, het onderhouden van contacten, op de hoogte blijven van relevante informatie en het communiceren van de doelgroep.

Enkele respondenten deden interessante uitspraken over het sociale medium:

  • "LinkedIn wordt steeds belangrijker in mijn online profilering. Het is voor mij een handig medium om mijn netwerk te laten weten waar ik nu mee bezig ben, maar ook in mijn zoektocht naar een nieuwe baan!"
  • "Voor mij LinkedIn is gewoon een ‘professionele Facebook’, die ik gebruik af en toe."
  • "[Ik ben] stiekem verslaafd aan LinkedIn, ik kijk meerdere keren per dag of er nog interessante dingen gebeurd zijn in mijn netwerk. Gebruik het niet zozeer voor acquisitie maar om vinger aan de pols te houden en bij mensen op de radar te blijven."
  • "LinkedIn is voor mij een marketing activiteit. Volgens mijn business coach hoort een ondernemer 60% van zijn tijd te besteden aan marketing, 1 uur per dag LinkedIn past dus prima in dit dieet."

Ruim 2,6 miljoen Nederlanders hebben een profiel op LinkedIn. Daarvan is 81% man.