2min

Tags in dit artikel

, , ,

Iedereen kent de sociale netwerken inmiddels wel, websites als Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn. En zo zijn er nog veel meer. Allemaal samen te vatten onder de noemer social media of op zijn Nederlands sociale media. De laatste jaren, en vooral het laatste jaar, heeft de sociale media een sterke groei doorgemaakt in Nederland.

Dat sociale media een steeds grotere hype wordt is wel te zien aan het aantal leden. Zo is het aantal Nederlandse Facebook leden het afgelopen jaar gegroeid naar ruim 3,8 miljoen. Sinds afgelopen juli is Facebook groter dan Hyves op basis van unieke bezoekers. Het aantal unieke bezoekers van Hyves is in het laatste half jaar met 4 procent gedaald. Het enorme Hyves-marktaandeel in Nederland kon nauwelijks nog groeien. De lichte krimp in een wereldwijd groeiende markt is voor Hyves dan ook een grote zorg.

Twitter bleef tot medio 2010 nog wat achter qua aantal leden maar zag zijn groei in het afgelopen jaar met 33% stijgen. Geschat wordt dat Twitter eind 2011 een half miljoen Nederlandse gebruikers zal hebben. Hiermee wordt Twitter een steeds belangrijker marketingkanaal voor bedrijven.

Zakelijk gezien wordt er veel gebruik gemaakt van LinkedIn. In Nederland is het aantal leden het afgelopen halfjaar gestegen naar 2,6 miljoen wat 15 procent van de Nederlandse bevolking is. LinkedIn is bedoeld als netwerksite voor in het bijzonder werkgevers en werknemers. Het belangrijkste doel van de website is geregistreerden te laten profiteren van elkaars (zakelijke) netwerk. Verder gebruiken de leden het ook als digitaal CV.

Het vooruitzicht van 2012 zal daarom ook zijn dat steeds meer bedrijven sociale media zullen gaan inzetten in hun marketingstrategie. In 2010 was dit nog anders en riep sociale media bij veel bedrijven nog vragen op. Hoeveel winst gaan al die sociale media activiteiten me nu opleveren? Wat is de zogenoemde return on investment? Omdat hier geen eenduidig antwoord op te geven is besloten toch nog veel bedrijven niet mee te gaan in de sociale media. Het afgelopen jaar is dit bijgedraaid en en hebben zelfs bedrijven in het MKB in steeds groter wordende mate gebruik gemaakt van sociale Media.

Infographic: Social media groei wereldwijd 2011