Lange tijd voerden YouTube en Hyves de lijst aan van grootste online netwerken in Nederland, maar het tij is gekeerd. Met 7,3 miljoen leden is Facebook nu het grootste sociale platform in ons kikkerlandje. Het aantal leden op Hyves neemt tegelijkertijd mondjesmaat af.

Dat blijkt uit onderzoek van het Amsterdamse Newcom Research. Het onderzoeksbureau ondervraagde ruim 11.000 Nederlanders over het gebruik van Facebook en andere sociale media. Daaruit blijkt dat Facebook tegenwoordig 7,3 miljoen leden telt in Nederland. Vorig jaar lag dat aantal nog op 4,9 miljoen.

Het aantal leden op een sociaal platform zegt op zich nog niets over het gebruik en de populariteit ervan. Daar is in dit onderzoek echter ook op ingegaan. Van de geschatte 7,3 miljoen Facebookleden zijn volgens Newcom Research dagelijks 4,3 miljoen gebruikers actief. Vorig jaar lag dat aantal nog op 2,2 miljoen, oftewel een verdubbeling van het aantal actieve gebruikers in Nederland.

Ook andere sociale diensten doen het goed in Nederland. YouTube is met 6,9 miljoen leden het op-één-na populairste online platform van Nederlandse internetgebruikers. Maar, slechts één op de zeven leden zegt dagelijks YouTube te bezoeken, dit is dus slechts een fractie in vergelijking met Facebook.

LinkedIn en Twitter delen gezamenlijk de derde plaats met ieder 3,2 miljoen leden. Twitter is na Facebook het meest actief gebruikte sociale medium in Nederland. Van alle twitteraars zegt bijna de helft (1,5 miljoen) dagelijks een tweet te versturen. Slechts 0,3 miljoen gebruikers van LinkedIn zeggen dagelijks hun online CV te bezoeken.

Het aandeel van Hyves wordt met de dag kleiner. Volgens Newcom Research telt het Nederlandse netwerk nog altijd zo’n 3 miljoen leden, maar minder dan éénderde van de gebruikers (0,9 miljoen) zegt zijn profiel dagelijks te bezoeken. Kenners denken dat Hyves op termijn volledig vervangen zal worden door Facebook.