Gameontwikkelaar DICE heeft aangegeven dat de onlangs aangekondigde Frostbite 2-engine niet bedoeld is voor de huidige generatie consoles. Dice neemt met Frostbite 2 een voorschot op de nieuwe generatie consoles.

Patrick Söderlund, vice-president van EA, geeft dit aan in een interview met Gamasutra. De man wil duidelijk maken dat hetgeen we tot nog toe zagen in Battlefield 3 nog lang niet alles is wat Frostbite 2 kan produceren. De engine is in ogen van Söderlund een technologie die er voor zal zorgen dat de gameplay nooit meer hetzelfde zal zijn. Zo noemt Söderlund als voorbeeld de vorm van animatie en de mogelijkheden voor het vernietigen van omgevingen. Beide elementen kunnen voor veranderingen in de gameplay zorgen, doordat vallend puin bijvoorbeeld een dodelijk effect kan hebben, voor de speler zelf, maar natuurlijk ook voor de vijand.

Hoewel Frostbite 2 dus op de huidige consoles wel gebruikt wordt, zal de ware kracht van de engine pas echt blijken wanneer de eerste next-gen consoles worden uitgestald, de Wii U even buiten beschouwing gelaten omdat deze qua prestaties de Xbox 360 en PlayStation 3 waarschijnlijk niet veel zal overstijgen.

Wat betreft Söderlund zijn ook andere ontwikkelaars welkom om Frostbite 2 toe te passen in hun games. DICE is echter zeker niet van plan om het gebruik van de engine aan andere ontwikkelaars op te dringen. Ontwikkelaars kunnen om toestemming vragen, maar zullen dit wat betreft Söderlund op eigen initiatief moeten doen. Zo heeft ontwikkelaar Danger Close de engine gebruikt voor Medal of Honor: Warfighter, Black Box paste de engine toe in Need for Speed: The Run.

Of ontwikkelstudio’s die niet direct banden hebben met EA ook gebruik kunnen maken van Frostbite 2 is onduidelijk.