1 min

Het Nederlandse sociale netwerk Hyves zal zich in 2013 meer gaan richten op de jeugd. Waar het sociale netwerk in de afgelopen jaren qua marktaandeel rake klappen heeft gekregen van Facebook, beweert het in deze leeftijdscategorie nog een aanzienlijk gebruikersbestand in handen te hebben.

In de afgelopen jaren zijn internationale sociale netwerken zoals Facebook en Twitter aan Hyves voorbij gestoken wat betreft het aantal Nederlandse gebruikers. Momenteel heeft ongeveer een kwart van de Nederlanders een profiel op Hyves. Facebook is het netwerk met een huidig aandeel van bijna driekwart in korte tijd ver voorbij gestreefd.

Het lijkt Hyves dus niet te lukken om op een breed spectrum te concurreren met Facebook. Daarom gaat het zich meer specialiseren en dat doet het netwerk in een categorie waar het momenteel nog sterk staat: de jeugd. Volgens Hyves heeft ongeveer de helft van de Nederlandse jeugd een profiel op Hyves. Het sociale netwerk is daarnaast voor veel kinderen de eerste opstap voor het gebruik van sociale media.

Hyves maakte nog niet duidelijk hoe de transitie in zijn werk zal gaan, daarover moet de komende maanden meer duidelijkheid komen. Wat al wel duidelijk is, is dat games een grotere rol gaan spelen.