Facebook heeft aangekondigd zijn advertentiesysteem aanzienlijk te herzien, om toekomstige boycots te voorkomen.
Er zullen nieuwe beperkingen komen op waar advertenties op Facebook verschijnen. Dit omdat twee Britse bedrijven, kledingmerk Marks & Spencer (M&S) en televisienetwerk BSkyB, hun advertenties hadden verwijderd nadat deze op in hun ogen offensief materiaal verschenen.
Facebook probeert advertenties te matchen bij relevante pagina’s. Zo verschijnt een advertentie voor een vliegticket naast een statusupdate voor een vakantie. In dit geval verscheen een advertentie voor een M&S-voucher op een pagina voor "leuke homoseksuele jongens", waar M&S niet blij mee was en vervolgens besloot zijn advertentiecampagne tijdelijk stop te zetten. Dat geldt ook voor BSkyB.
In een blogpost op vrijdag laat Facebook weten: "We erkennen de noodzaak om meer te doen om situaties te voorkomen waar advertenties op controversiële pagina’s en groepen terechtkomen. Dus ondernemen we stappen."
Vanaf maandag komt er een nieuw proces om te bepalen op welke pagina’s advertenties kunnen verschijnen. Er zullen geen advertenties meer verschijnen op pagina’s die gewelddadige of seksuele inhoud bevatten, ook al overschrijden die pagina’s niet de Facebook-richtlijnen.
Facebook komt naar verluidt met een "gouden standaard" van 10.000 pagina’s die geschikt zijn voor advertenties. Vervolgens worden andere pagina’s handmatig geïnspecteerd en indien geschikt bevonden, aan de lijst toegevoegd. Op de overige pagina’s zullen geen advertenties worden weergegeven.