2min

Nog maar 7,5 procent van alle huishoudens in Nederland moet het stellen zonder breedbandverbinding. Vorig jaar lag dit percentage nog op 10 procent. Er wordt nog steeds flink geïnvesteerd in de Nederlandse vaste netwerken waardoor breedband voor meer mensen beschikbaar komt.

In het tweede kwartaal van dit jaar was er nog sprake van een daling in het aantal breedbandaansluitingen, dit kwam doordat Ziggo te kampen had met een groot aantal klanten die besloten hun abonnement op te zeggen. Ziggo is het afgelopen jaar overgenomen door de moedermaatschappij achter UPC, Liberty Global, en die fusie heeft voor nodige technische problemen gezorgd wat voor veel mensen een reden was om hun abonnement op te zeggen. Ook waren er prijsverhogingen en ging het bedrijf een sponsorovereenkomst met Ajax aan waar niet alle klanten even blij mee waren.

Het afgelopen kwartaal lieten de cijfers weer een stijging zien en is Ziggo weer in rustiger vaarwater gekomen. Ziggo kreeg er het afgelopen kwartaal weer 29.000 nieuwe aansluitingen bij, maar moet wel toezien hoe KPN het net wat beter doet met 31.000 nieuwe aansluitingen.

KPN investeert op dit moment fors in glasvezel en dat levert de nodige nieuwe klanten op. Daarnaast heeft KPN aangekondigd dat het kopernetwerk waarover DSL wordt aangeboden ook nog een grote upgrade gaat krijgen. De bedoeling is dat vrijwel alle DSL-klanten in 2016 kunnen beschikken over een snelheid van 100 Mbit/s. Daarmee hoopt KPN te voorkomen dat klanten massaal hun DSL-lijn gaan opzeggen.

In Nederland beschikken nu 7,09 miljoen huishoudens over een breedbandverbinding. Verwacht wordt dat dit in 2016 nog verder zal gaan toenemen. Voornamelijk door de uitrol van glasvezel naar meer afgelegen gebieden.