Adblockers vormen een groot gevaar voor onder andere de klanten- en muziekindustrie, vindt de Britse minister van Cultuur, John Wittingdale. De minister ziet dergelijke software als een moderne afpersingspraktijk, meldt The Guardian.

Om het probleem rondom het blokkeren van advertenties aan te pakken, is Wittingdale van plan om in gesprek te gaan met betrokken partijen. Hierbij kunnen we denken aan uitgevers zelf, maar ook juist de ontwikkelaars van adblockers. Wittingdale is vooral kritisch over adblockers die advertenties toestaan wanneer adverteerders daarvoor betalen.

Uit recent onderzoek bleek dat het gebruik van adblockers in de Verenigde Staten in twaalf maanden tijd met 48 procent is gestegen. In het Verenigd Koninkrijk steeg het gebruik in dezelfde periode zelfs met 82 procent.

Door gebruik te maken van een adblocker worden advertenties rondom aangeboden content geblokkeerd. Dit zorgt ervoor dat de content-aanbieder geen inkomsten genereert uit het bezoek van gebruikers met een adblocker. "Als mensen niet betalen voor content, zal deze na verloop van tijd niet meer bestaan," zegt Wittingdale hierover.

"Dit geldt voor een journalistiek stuk, maar bijvoorbeeld ook voor het nieuwe muziekalbum van Muse." Zodoende zou de minister graag in gesprek gaan met betrokken partijen, om vast te stellen wat er vanuit de overheid gedaan kan worden aan de kwestie. Wittingdale verwacht dat zelfregulering en samenwerking de sleutel voor succes zal zijn. "Mocht de overheid echter kunnen helpen, dan staan we klaar."