2min

Tags in dit artikel

,

De Israëlische startup ClarityRay heeft onderzoek gedaan naar gebruik van ad-blockers voor webbrowsers, software waarmee advertenties op websites kunnen worden geblokkeerd.

In een recent onderzoek claimt het onderzoeksbedrijf meer dan 100 miljoen reclameuitingen van een aantal grote uitgevers in de Verenigde Staten en Europa te hebben bekeken, waarvan 9,26 procent werd geblokkeerd. Met name de opkomst van Chrome en Firefox, waar ad-blockers volgens het bedrijf de meeste populaire extensions zijn, dragen bij aan de groei.

In Nederland ligt het percentage met 8,4 procent van alle internetters die advertenties blokkeren iets onder het gemiddelde. In Oostenrijk (22,5 procent), Hongarije (21,5 procent) en Duitsland (19,4 procent) ligt het aantal fors hoger.

Ook qua besturingssystemen heeft ClarityRay de verschillen uiteen gezet. Zo zijn Linux-gebruikers met 29 procent de meest fanatieke blokkers van online advertenties. Gebruikers van OS X (12,6 procent) en Windows (9,3 procent) volgen op gepaste afstand. Mobiele platformen zoals Android en iOS lopen op dit gebied nog ver achter, maar ClarityRay geeft aan dat ook op deze platformen ad-blockers zeker aanwezig zijn.

CEO Ido Yablonka vergelijkt ad-blockers met piraterij van MP3’s voor de opkomst van iTunes. Ze wijzen naar een geldige behoefte van consumenten, maar doen dit niet op een duurzame manier, zakelijk gezien. Yablonka geeft aan dat er reeds met meerdere grote uitgevers wordt samengewerkt. Bij het bezoeken van een website waar ClarityRay mee samenwerkt zal er nog altijd één advertentie getoond worden, ondanks dat er een eventuele ad-blocker actief is. ClarityRay biedt uitgevers twee producten; één die ad-blockers omzeilt en een ander die uitgevers de mogelijkheid geeft om abonnementen aan te bieden voor advertentievrije websites.