2min Analytics

DataRobot koopt AI-platform van Boston Consulting Group

DataRobot koopt AI-platform van Boston Consulting Group

Machine learning-specialist DataRobot heeft het AI-platform Source AI van de consultants van de Boston Consulting Group (BCG) overgenomen. Daarnaast gaan beide partijen nauwer met elkaar samenwerken.

DataRobot maakt software waarmee ontwikkelaars zonder code te gebruiken AI-modellen kunnen opzetten. De software automatiseert het proces van het opzetten van AI-modellen waarmee klanten vervolgens nog meer waarde aan hun data kunnen toevoegen. Via de interface kunnen deze modellen met ‘drag and drop’ worden aangemaakt.

Eindgebruikers kunnen de bestanden die zij willen verwerken simpel uploaden, waarna DataRobot hiervoor de beste algoritmes zoekt. Vervolgens kunnen de hiermee ontwikkelde modellen in iedere applicatie worden gestopt, zodat eindgebruikers nieuwe analytics-mogelijkheden krijgen. Hierdoor is deze technologie voor nog meer verschillende gebruikers beschikbaar, aldus DataRobot. Met de toevoeging van het AI-platform Source AI van BCG wil DataRobot het ontwikkelen van AI-modellen dus vergemakkelijken.

Industrial-grade AI-platforms

Daarnaast wil de AI-specialist ervoor zorgen dat op deze manier, onder meer door gebruik te maken van de consultants van BCG, het aantal niet-succesvolle pogingen om AI binnen een bedrijfsomgeving te implementeren wordt teruggedrongen. Volgens DataRobot slagen er op dit moment te weinig bedrijven erin om goed AI-modellen op basis van machine learning in te zetten om meer waarde uit hun data te halen.

Verder moet de combinatie met BCG ertoe leiden dat DataRobot zijn expertise in meer zakelijke segmenten kan leveren. Beide partijen willen binnen hun samenwerkingsverband ‘industrial grade’ AI-platforms ontwikkelen. Vooral data scientists kunnen dan hiervoor ‘restriction-free code’ gaan schrijven die menselijke en technische expertise met elkaar combineren.

Voorkomen van blinde vlekken

De keus voor het Source AI-platform van BCG komt vooral doordat de consultants stellen dat hun platform binnen machine learning ‘blinde vlekken’ weet te voorkomen. Deze blinde vlekken zijn onder meer lag time en het gebrek aan zeer gedetailleerde informatie, bijvoorbeeld in verkoopgegevens. Het Source AI-platform gebruikt signalen als internetverkeer om beslissingen te maken. Bijvoorbeeld dat vraag naar bepaalde online producten of diensten vaak een belangrijke indicator kan zijn voor ‘real life’ verkooptransacties.

Tip: DataRobot neemt data prep-platform Paxata over