1 min

Tags in dit artikel

, ,

In de eerste drie kwartalen van dit jaar is de Nederlandse markt voor mobiele communicatie met 5,8 procent gegroeid.

Eind september lag het gebruik van mobiele telefoon op 101 procent. Dit wil zeggen dat er meer abbonementen dan mensen zijn. Dit "overshot" word veroorzaakt door mensen met meerdere abbonementen en oude, nog niet geschrapte abonnementen. Daarom heeft KPN onlangs haar abbonementenbestand opgeschoond en de niet-actieve abbonementen verwijderd. Hierdoor is het aantal klanten gedaalt van 16,70 miljoen naar 16,55 miljoen.

De grootste mobiele aanbieder is KPN met een marktaandeel van 37,8 procent. Met een marktaandeel van 28,1 procent staat Vodafone op de tweede plek en daarachter T-Mobile op drie met een marktaandeel van 16,6 procent. Op vier en vijf staan Orange en Telfort met 9,0 en 8,6 procent van het marktaandeel.

Vorig jaar was de omzet in de mobiele communicatiemarkt nog 4,20 miljard euro, wat door de groei van 5,8 procent is gestegen naar 4,44 miljard euro. Verwacht word dat de totale omzet in 2006 met 6 procent zal stijgen naar 5,96 miljard euro. Dit alles blijkt uit een onderzoek van Telecompaper naar de Nederlandse mobiele telefoniemarkt.