Een onderzoek van Morgan Stanley onder studenten in Amerika heeft aan het licht gebracht dat de volgende computer, die 40 procent van de ondervraagden aan zullen schaffen, voorzien zal zijn van een Apple-logo.

Dit is goed nieuws voor Apple en zal hun martkaandeel verder versterken. Apple kan zich dus op gaan maken voor een goede maand in September, wanneer het nieuwe schoolseizoen gaat beginnen en studenten massaal nieuwe computers gaan kopen.

Katy Huberty, een van de onderzoeksters, verwacht dat Apple hier ongeveer zes miljard aan extra inkomsten door zal genereren, wat voor aandeelhouders één dollar extra per aandeel zal opleveren.

Omdat Apple momenteel slechts een martkaandeel kent van drie procent, zal een massale keuze van studenten een grote impact hebben en voor veel omzet gaan zorgen.

Toen Linux in de periode 1998 tot 2003 onder studenten een grote populariteit kende zag men dit ook snel terug in het bedrijfsleven. Deze Linux-kennis werd meegenomen naar bedrijven en in 2003 waren zestien procent van de verkochte servers voorzien van een Linux-besturingssysteem. Voor Apple verwacht men een zelfde scenario.