Uit recent onderzoek van Consumer Reports onder een grote groep computergebruikers in de Verenigde Staten blijkt dat men Apple de hoogste waardering geeft voor haar klantenondersteuning. Lenovo eindigt met laptops op de tweede plaats en Dell eindigt op plaats twee van de desktop-pc’s.

Het onderzoek is gebaseerd op tienduizend computergebruikers die in de periode tussen september 2006 en januari 2008 contact zochten met de helpdesk van een bedrijf. De resultaten zijn verdeeld over twee categorieën, desktops en laptops. Ten eerste blijkt al dat zo’n veertig procent van de laptops en dertig procent van de desktops binnen drie tot vier jaar technische ondersteuning vereist vanwege een probleem.

In beide categorieën weet Apple goed te scoren met respectievelijk tevredenheidspercentages van 83 procent voor laptops en 81 procent voor desktops. Lenovo is met 66 procent voor laptops goed voor een tweede plaats en Dell behaalt de tweede plaats in de categorie desktops met 56 procent van de ondervraagden die aangeven tevreden met de geboden ondersteuning te zijn.

Opvallend is dat de gemiddelde classificatie voor tevredenheid onder de concurrentie van Apple slechts 53 procent bedraagt. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat Apple volgens de ondervraagden het meest betrouwbare merk is. In de afgelopen vier jaar betrof slechts twaalf procent van de gevallen een serieus omvangrijk probleem. Negentig procent van de problemen werd daarnaast gratis verholpen door Apple in de talrijke Apple Stores.

Hoewel Consumer Reports geen voorstander is van uitgebreide garantie, maakt het een uitzondering voor Apple Care. Apple Care is extra ondersteuning voor een Apple-product. De standaardondersteuning is negentig dagen met telefonische gratis hulp en die kan met Apple Care uitgebreid worden naar drie jaar waarbij elk mogelijk onderdeel dan gedekt is.