3min

Tags in dit artikel

,

NVIDIA heeft na lang wachten haar nieuwe grafische kaarten, te weten de GTX260 en zijn grotere broer de GTX280, officieel aangekondigd en gelanceerd op de markt.

De nieuwe kaarten zullen de nieuwe GT200-core bevatten. Deze GT200-core is de opvolger van de G80-core en de G92-core.

Er zijn een aantal wijzigingen doorgebracht, maar de belangrijkste wijziging is toch wel het feit dat het aantal shaders op de kaart is opgeschroefd naar 240 in plaats van de eerdere 128 op de oudere kaarten. Het aantal texture address units en het aantal ’texture filtering units’ zijn ook toegenomen, namelijk van 64 naar 80.

Naast deze grote veranderingen, zijn er ook nog een aantal kleine veranderingen doorgevoerd. Onder deze kleine veranderingen vallen het verdubbelen van het aantal registers waarover de shaderprocessors kunnen beschikken, de maximale precisie waarop floating point berekeningen uitgevoerd kunnen worden en tweaks ten behoeve van de efficiëntie van de chip. DirectX 10.1-ondersteuning is nog steeds niet aanwezig.

Er zit nog een aardig verschil tussen de GTX 260 en de GTX 280. De GTX 280 beschikt over 240 streaming processors die draaien op een frequentie van 1,3GHz. De kaart heeft een 512-bits geheugen interface welke toegang levert tot 1GB GDDR3 geheugen dat draait op een kloksnelheid van 2,2GHz. De core clock is bij de GTX 280 602MHz en deze core is uitgerust met 32 ROP’s. De GTX 260 moet het met wat minder doen specificaties doen, aangezien deze kaart beschikt over 192 streaming processors. Deze streaming processors draaien op een kloksnelheid van 1242MHz. De GTX 260 maakt gebruik van 896MB aan geheugen dat gecombineerd wordt met een 448-bits geheugen interface. Het geheugen is bij deze kaart geklokt op 1GHz en dit geheugen beschikt over 28 ROP’s. Ook de energietoevoer van beide kaarten is verschillend. De GTX 280 heeft namelijk één PCI-e 8-pins-aansluiting en één 6-pins-aansluiting nodig. De GTX 260 heeft twee PCI-e 6-pins-aansluitingen nodig.

Al deze verbeteringen hebben natuurlijk ook effect op het aantal transistors die op de kaart aanwezig zijn. De GT200 bevat nu 1,4 miljard transistors. Hiermee houdt NVIDIA de eer hoog voor de grootste chip die ooit is gebakken door de chipfabrikant en partner van NVIDIA, namelijk TSMC.

Uit verscheidene reviews is gebleken dat al deze kracht ervoor heeft gezorgd dat het energieverbruik en de temperaturen van deze kaarten drastisch zijn gestegen. In idle stand verbruiken de kaarten relatief weinig, maar als ze eenmaal worden belast stijgt het verbruik enorm. Zo zijn er al situaties bekend waarin een 3-way SLI opstelling rond de 800 watt verbruikt. Ook, zoals eerder verteld, zijn de temperaturen van deze kaarten erg hoog. Zo wordt de GTX 280 onder load rond de 85 graden Celsius en idle rond de 55 graden Celsius. Bij deze temperaturen moet er wel rekening mee worden gehouden dat de kaarten nog niet in een SLI-opstelling staan.

Zoals verwacht wordt de nieuwe chip van Nvidia bekroond als de snelste single kaart ter wereld, met de GTX260 op een tweede plaats. De HD3870X2 blijft echter gewaagd aan de GTX 260. De GTX 280 wordt vreemd genoeg, beconcurreert door NVIDIA’s eigen kaart, namelijk de 9800GX2.

Nu hebben meerdere bronnen al geconcludeerd dat het daarom ook onlogisch is om de GTX 280 aan te schaffen, tenzij je het allerbeste wil of geld te veel hebt. Nu neemt de GTX 280 wel weer de absolute opperhand als SLI matig ondersteund wordt en zo de performance van de 9800GX2 inelkaar zakt.
De adviesprijzen van de GTX 280 en de GTX 260 zijn respectievelijk 649 dollar en 399 dollar.
Er zijn al kaarten gesignaleerd die een aftermarket koeling hebben, bijvoorbeeld een kaart van EVGA met een waterkoelingsblok.

Verschillende reviews kun je vinden in onze externereviewsectie vinden.