2min

Een eigenaar van een HP All-in-One-printer heeft onlangs bij de Amerikaanse rechter een gedeeltelijke overwinning geboekt. Bewezen is dat de fabrikant gedeeltelijk scan- en faxfunctionaliteit blokkeert bij een laag inktgehalte, zonder dat het gebruikers daarover informeert.

Een eigenaar van een HP All-in-One-printer in de VS heeft onlangs bij een regionale rechter in Californië een gedeeltelijke overwinning weten te boeken in een rechtszaak tegen de printerfabrikant. Volgens de klager zou HP opzettelijk via de interne software functionaliteit voor het scannen en faxen van documenten blokkeren, wanneer een All-in-One-printer weinig inkt heeft.

De klager stelt dat naast de opzettelijke actie van HP, het bedrijf zijn eindgebruikers hierover niet informeert. Volgens hem is het inmiddels bewezen dat printers gewoon kunnen scannen en faxen als het inktniveau laag is. Daarom is de actie van de printerfabrikant in zijn ogen onrechtmatig.

Rechter geeft gedeeltelijk gelijk

De rechter in Californië ging in deze argumenten mee. Bovendien geeft zij aan dat HP de plicht heeft de restricties openbaar te maken. Verder werd besloten dat het defect is opgetreden tijdens de garantieperiode, wat belangrijk is omdat de printers werden verkocht met beperkingen aan de inktpatronen voor niet-printeigenschappen.

De rechter gaf echter niet aan dat de klager een restitutie moet krijgen volgens de zogenoemde Minnesota Deceptive Trade Practices Act. Wel kan de klager met deze uitspraak zijn zaak verder bepleiten om alsnog een schadevergoeding te ontvangen.

HP is niet enige sjoemelende fabrikant

HP geeft geen reactie over de uitspraak van de rechter. De printerfabrikant is niet de enige printerspecialist die met dit geval te maken krijgt. Ook fabrikant Canon is eerder aangeklaagd voor dezelfde klacht. Deze aanklacht is vorig jaar geschikt.

Lees ook: HP-firmware update geeft problemen voor gebruikers