Vanaf 30 juli zal KPN weer abonnementen aan gaan bieden waarbij belminuten en sms’jes niet langer gekoppeld zijn met mobile internet. Klanten moeten bij deze abonnementen een maandelijks bedrag neerleggen voor hun telefoon.

Deze gegevens zijn afkomstig uit een presentatie van KPN, waarin het bedrijf de nieuwe abonnementen presenteert. De nieuwe abonnementen lijken volgens NU.nl meer gericht te zijn op bellen en sms’en en mensen die niet het duurste toestel willen, maar KPN is het niet eens met deze lezing.

Vanaf 30 juli wordt een instaptarief van 10 euro per maand een verplichte bijdrage. Voor dit geld mogen KPN-klanten gratis bellen naar alle andere mobiele KPN-klanten. Daarnaast wordt het dan ook mogelijk om de afgesproken bundel naar boven of beneden bij te stellen, indien hier behoefte aan zou zijn.

Er worden vier bundels voor belminuten en sms’jes aangeboden. Het gaat om bundels met 100, 250 of 600 minuten of sms’jes, maar er is ook een bundel met onbeperkt bellen en sms’en. Naast deze bundel kiezen klanten vervolgens ook voor een databundel, waarbij de keuze bestaat uit 250, 1000 of 2500 MB. De snelheden van het internet bedraagt dan respectievelijk 2, 7,2 en 14,4 Mb/s.

Naast het instaptarief, de bundels voor belminuten/sms’jes en eventueel een databundel, zijn er ook nog kosten voor het leasen van een telefoon. KPN-dochter Hi startte al eerder met het aanbieden van lease-toestellen. Een klant die een iPhone 4S zou willen in combinatie met 100 belminuten/smsjes en een databundel van 250 MB, komt op een prijsvan 57 euro per maand uit, een HTC One X kost met datzelfde abonnement 51 euro.

KPN gaat klanten ook toegang bieden tot 5 GB aan opslagruimte in de cloud, voor het maken van automatische backups van hun gegevens. Met behulp van deze cloud kunnen klanten hun toestel ook op afstand uitschakelen of lokaliseren.