Een beveiligingsexpert is erin geslaagd om afstandssystemen van zelfrijdende auto’s te manipuleren met behulp van laserstralen. Veel voertuigen die zelf rijden maken gebruik van het lidar-systeem om afstanden tot objecten in te schatten. Door laserpulsen op het systeem af te sturen kan de aanwezigheid van objecten worden gesimuleerd.
Beveiligingsexpert Jonathan Petit is erin geslaagd om het lidar-systeem te misleiden. Door middel van een laser met een laag vermogen in combinatie met bijvoorbeeld een Raspberry Pi is het lidarsysteem al te manipuleren. Door op het juiste moment laserpulsen af te vuren op het Lidarsysteem kan het systeem worden gemanipuleerd en kan het Lidersysteem denken dat er objecten op de weg staan die er helemaal niet zijn.
Zo slaagde de onderzoekers erin om objecten neer te zetten over een afstand van 100 meter. Daarnaast zou het ook mogelijk zijn om een echoprofiel van een bestaand object te kopieëren en dat te laten verschijnen. Lidar-systemen sturen pulsen uit en die kaatsen af op objecten en keren vervolgens terug. Met die informatie kan het systeem vervolgens inschatten hoever een object bij het voertuig vandaan is.
Op de Black Hat-conferentie in november zal het onderzoek worden gepresenteerd. Er is inmiddels ook al een oplossing bedacht om het probleem op te lossen. Ze laserpulsen die worden uitgezonden door het Lidar-systeem moeten worden versleuteld, op die manier is het onmogelijk om een object te simuleren, omdat alleen het Lider-systeem de encryptiesleutel kent.