‘Bedrijven leggen steeds meer nadruk op kwaliteitscontrole’

Abonneer je gratis op Techzine!

Softwarebedrijven leggen steeds meer nadruk op kwaliteitscontrole. Het verandert van een bijkomstigheid tot een integraal onderdeel van bredere digitale transformaties.

Dit vertellen Capgemini, Sogeti en Micro Focus in hun World Quality Report 2020-21. Volgens de drie bedrijven wordt er steeds meer nadruk gelegd op kwaliteitscontrole om klanttevredenheid te verhogen. In het rapport staat dat bijdragen aan de groei van bedrijven en hun resultaten steeds belangrijker doel voor kwaliteitscontrole wordt.

Cijfers

Het rapport komt met een aantal cijfers op de proppen. Het aantal bedrijven dat het bovenstaande doel aangaf als belangrijkste reden om meer nadruk op kwaliteitscontrole te leggen, is ten opzichte van 2018 met 6 procent gestegen tot 74 procent.

Tip: Software testen: niemand twijfelt aan nut, toch gebeurt het te weinig

Enthousiasme over AI

Verder gaf 88 procent van de respondenten aan dat kunstmatige intelligentie en machine learning de belangrijkste groeigebieden zijn voor hun testactiviteiten. 86 procent vindt het zelfs een sleutelcriterium voor het selecteren van nieuwe oplossingen in kwaliteitscontrole.

Ongeveer een derde van de respondenten denkt dat de grootste uitdaging bij het toepassen van kunstmatige intelligentie en machine learning een vaardigheidskloof is. Dit is een afname van 2 procent ten opzichte van 2018.

Gevolgen coronacrisis

Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft (47 procent) van de bedrijven vanwege de coronapandemie meer nadruk gaan leggen op usability testing en het valideren van de customer experience. Veel bedrijven gaven ook aan dat er meer focus komt op samenwerking en het op afstand toegankelijk maken van hun systemen.

Ongeveer tweederde van de bedrijven die gereageerd hebben, denk daar ook wel de nodige tijd en middelen voor te hebben. Toch denkt maar 37 procent van de respondenten deze investering ooit terug te zien.

Het volledige rapport is te downloaden van de website van Capgemini.

Tip: ‘Kwaliteitscontrole in veel bedrijven bottleneck voor Agile en DevOps’