De Linux- en Mac OS X-versies van de in 2007 uitgegeven game Unreal Tournament 3 (UT3) laten nog steeds op zich wachten.

Phoronix probeerde onlangs de status van de Linux- en Mac OS X-ports van UT3 te achterhalen door direct naar Epic Games, de ontwikkelaar van het spel, te gaan. Tim Sweeney, de oprichter van Epic Games, vond het een goede vraag maar verwees door naar Steve Polge, gamedesigner van UT3.

"Er is nog altijd langzame voortgang aan de Linux- en Mac OS X-client van Unreal Tournament 3. Dit werk wordt gedaan door een externe kracht: we hebben hier zelf de kennis niet voor in huis. We willen dit heel graag af zien, maar we zijn er, gezien de hoeveelheid tijd die het al heeft gekost, niet zeker over wanneer dit gebeurt", aldus Steve Polge.

De externe kracht waar Steve Polge over praat is Ryan Gordon, beter bekend als Icculus. Ryan Gordon is een ervaren programmeur en heeft veel games naar Linux geport, waaronder de eerdere Unreal Tournament games. Volgens Gordon is hij momenteel nog steeds bezig met UT3 en werkt hij momenteel aan irritante bugs en optimalisaties. Gordon liet eerder horen dat UT3 vast zat wegens legale redenen, wat zou kunnen betekenen dat er door hem bij het porteren gebruik gemaakt is van bibliotheken die hij licentie-technisch niet had mogen gebruiken.

Niemand heeft veel informatie over de stand van de Linux- en Mac OS X-ports van UT3 of deze informatie wordt niet naar buiten gebracht. Opmerkelijk is dat America’s Army in de derde versie opnieuw naar Linux zou kunnen komen, terwijl de derde versie gebruik maakt van de UT3-engine.