Google heeft bekendgemaakt dat het in 2016 de nieuwe amp html-pagina’s (Accelerated Mobile Pages) gaat opnemen in de zoekmachine. Hoewel het bedrijf het nog niet met zoveel woorden zegt krijgen deze pagina’s waarschijnlijk een veel hogere ranking dan normale html-pagina’s. De nieuwe amp html-standaard is speciaal ontworpen voor tragere mobiele apparaten.

Google is zelf de partij die achter de nieuwe amp html-pagina’s zit en hiermee een nieuwe standaard wil neerzetten. Om dat kracht bij te zetten gaat het de nieuwe amp html-pagina’s volgend jaar ook opnemen in de zoekmachine en krijgen deze pagina’s waarschijnlijk een veel hogere ranking.

De nieuwe standaard is vooral gericht op mobiele apparaten, het laden van amp-pagina’s moet zo’n 15 tot 85 procent sneller gaan dan bestaande html-pagina’s. Dit is mogelijk doordat de amp html-standaard in principe alleen uit statische content bestaat en alle overige zaken zijn verboden of aan banden gelegd. Zo worden afbeeldingen, video’s en advertenties apart gemarkeerd in deze standaard en worden ze pas achter geladen.

Verder is javascript in zijn geheel verboden en bepaalde zware CSS-elementen zijn ook niet toegestaan. Of dat nog niet voldoende is heeft Google ook nog een hele rits HTML-elementen verboden, zoals form, frame, input en dergelijke. Interactie met de webpagina is dan ook niet mogelijk want zonder form en input-elementen wordt dit erg lastig.

Aangezien javascript aan banden is gelegd moeten uitgevers hun bezoekers weer gaan meten met afbeelding pixels, iets wat vroeger veel gebeurde en inmiddels eigenlijk niet meer voorkomt. Ondanks dat de nieuwe amp html-standaard grote gevolgen heeft voor het interent en de manier waarop het internet te gebruiken is, heefft Google al flink wat partners aan zich verbonden. Zo werken veel grote Amerikaanse uitgevers mee aan de standaard maar ook grote websites zoals LinkedIn, Pinterest, Twitter en WordPress.

Aangezien mobiel internetverkeer een steeds grotere rol speelt en het desktopverkeer steeds verder afneemt, zullen veel websites wel mee moeten werken aan de nieuwe standaard. Zeker als Google deze pagina’s gaat voortrekken in de mobiele zoekmachine. Waarschijnlijk zullen veel uitgevers ervoor kiezen om deze amp html-pagina’s naast hun normale website aan te bieden.