1 min

Tags in dit artikel

,

In samenwerking met drie brancheorganisaties uit de grafische- en communicatieindustrie heeft de Business Software Alliance dit voorjaar en in de zomer de Schone Lei-campagne gevoerd. Leden van bovengenoemde branches hebben daarbij van de softwarepolitie een maand de gelegenheid gekregen om zich te ontdoen van illegale programma’s. Opsporingsdienst BSA, waarbij diverse grote softwarebedrijven als Microsoft, Adobe en IBM zijn aangesloten, zag in die periode af van acties tegen bij deze brancheverenigingen aangesloten leden en stond de bedrijven die daarom vroegen bij met advies en hulp. Het resultaat van de campagne meet de BSA vooral af aan het aantal bedrijven dat gebruik heeft gemaakt van dit aanbod en het grote aantal reacties via de BSA-hotline, de BSA website en de leden van de BSA. 21 procent van de gemailde bedrijven registreerde zich en gaf aan dat men tijd nodig had om de softwarelicenties in orde te maken.

Volgens de BSA is rond de 36 procent van de zakelijke software in Nederland illegaal. Inmiddels is de BSA weer begonnen met juridische acties in de communicatiebranche. Afgelopen maand kreeg een communicatiebureau bezoek van de BSA en een deurwaarder na een tip over illegaal softwaregebruik via een speciale kliklijn. Bij het bureau is software gevonden ter waarde van circa 40.000 euro. Op dit moment wordt bepaald wat daarvan illegaal is en waarvoor mogelijk wel licenties aanwezig zijn.