2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Muzieklabel EMI zag in de periode april tot september 2004 haar verkoopresultaten van gedownloade muziek met 600% stijgen.
Dit in tegenstelling tot verkoopresultaten van de reguliere muziekverkoop die in dezelfde periode met 11,4% zakte.
De omzet nam daarmee af van 1350 miljoen in 2003 naar ongeveer 1230 miljoen euro in 2004.
De winst in diezelfde periode was 52 miljoen euro, terwijl dat vorig jaar nog 56 miljoen euro was.
EMI wijdt deze resultaten aan de zwakke dollar en door de zwakke muziekmarkt in Europa.

Alhoewel de omzet over gedownloade muziek nu nog slechts 2% van de totale omzet uitmaakt, verwacht EMI dat dit in de toekomst snel meer zal worden.
"De markt van legale downloadmuziek groeit snel en zal in de toekomst een belangrijk aandeel hebben in de groei van de muziekbusiness", aldus EMI directeur Eric Nicoli.

EMI verwacht overigens dat de negatieve resultaten in het tweede deel van 2004 teniet gedaan zullen worden.
Nieuwe releases van de Rolling Stones, BLUE en Robbie Williams moeten hieraan bijdragen.
Het laatste album van Robbie Williams is overigens door EMI ook op mmc-card uitgebracht, zodat deze te gebruiken is op een PDA of een mobiele telefoon.
Verwacht wordt dat EMI in de toekomst meer van dit soort acties zal gaan plannen om hun positie in de digitale muziekmarkt te verstevigen.

Niet alleen EMI zal hiervan gaan profiteren, maar ook de artiesten, zo verwachten analysten. Doordat er weinig tot geen tussenhandel is, gaat een kwart van de winst naar de artiesten.

De berichtgeving van EMI was voor aandeelhandelaren een teken dat de muziekindustrie langzaam maar zeker uit het dal kruipt door een stijgende online muziekverkoop. Het aandeel EMI sloot afgelopen vrijdag dan ook 15% hoger dan aan het begin van de dag.