Apple’s iPod muziekspeler en iTunes muziekservice doen het erg goed in het land van de rijzende zon. Apple claimt dat het met de iPod bijna 60 procent van de markt voor digitale muziekspelers in Japan in handen heeft. Het bedrijf baseert haar uitspraken op de lokale nieuwsservice Business Computer News (BCN).

Volgens Apple en BCN heeft de iPod een ruime voorsprong op zijn naaste concurrent die helaas niet bekend is gemaakt.
Apple beweert verder dat iTunes momenteel de grootste online muziekservice is in Japan, maar heeft voor deze bewering geen bronnen genoemd.

Apple lanceerde haar iTunes muziekservice op 4 augustus van dit jaar in Japan en verkocht in de eerste vier dagen na de introductie meer dan één miljoen nummers en dat was volgens Apple een nieuw record.

Wat betreft de iPod, zou het succes met name te danken zijn aan de nieuwste telg in de serie, namelijk de nano. Deze speler werd in september uitgebracht op hetzelfde moment dat de iPod serie een marktaandeel van meer dan 50 procent wist te scoren in Japan. Volgens BCN dochter WebBCN Ranking is het marktaandeel sinds die tijd alleen maar verder toegenomen