Apple is nog altijd grootaandeelbezitter van de markt voor digitale muziek. Het Amerikaanse merk beschikt over een aandeel van 75 procent met iTunes. Concurrentie als Spotify, Pandora, Deezer en Amazon moet het gezamenlijk doen met het overgebleven kwart. De cijfers zijn afkomstig van analistenbureau Asymco.

Gebruikers spenderen bijna 7 miljard dollar voor het aankopen van muziek via de iTunes Store. De totale uitgave ligt op ongeveer 9,3 miljard dollar per jaar. Dat komt erop neer dat Apple ongeveer 75 procent van de markt in handen heeft met iTunes.

Apple verdient wat betreft de verkoop van muziek op de gemiddelde iTunes-account zo’n 12 dollar per jaar. In 2010 bedroeg dat nog 20 dollar per gebruiker, in 2008 zelfs nog 42 dollar. Verspreid over alle andere digitale diensten van Apple wordt ongeveer 43 dollar per gebruiker binnengeharkt.

Hoewel Apple driekwart van de markt bezit, is er wel een trend zichtbaar waarbij concurrentie meer kans lijkt te krijgen. Enkele jaren terug was Apple’s aandeel immers nog groter. Hoe groot het aandeel van de opkomende concurrentie op dit moment is, maakt het onderzoek niet duidelijk.