2min

Tags in dit artikel

, , ,

Microsoft heeft besloten om haar entertainment divisie flink te gaan reorganiseren. De divisie zal daardoor opgesplits worden in vier kleinere groepen. Doel van de splitsing is de divisies meer concurrend te maken.

De details over de reorganisatie werden bekend doordat er een interne memo van Robbie Bach uitlekte op het internet. Bach staat momenteel aan de leiding van de entertainment en Devices divisie.
Na de splitsing zal Bach leiding gaan geven aan MSN Music en tevens aan de afdeling die de relaties zal onderhouden met andere bedrijven in de entertainmentmarkt. Deze laatste afdeling viel tot voorkort onder de Windows groep.

De eerste nieuwe is de divisie die de naam van de oude groep zal behouden. De entertainment divisie zal belast worden met digitale muziek, televisie en video. De dagelijkse leiding over deze divisie zal in handen zijn van Bryan Lee, die nu de financiële zaken regelt bij de Home Entertainment Group.

De tweede divisie zal het zorgenkindje van Peter Moore worden. Moore heeft nu al alle touwtjes in handen wat betreft de marketing rond Microsoft’s Xbox consoles en dat zal in zijn nieuwe divisie ook zo blijven. Moore zal in de nieuw interactive entertainment divisie daarnaast ook nog te maken krijgen met Microsoft’s afdeling voor PC games.

De twee overige divisies blijven zoals ze nu zijn. Zo zullen de activiteiten van Microsoft op het gebied van mobiele telefonie (mobile business) en dergelijke onder leiding blijven van Pieter Knook. Zijn collega Tom Gibbons blijft als leidinggevende verbonden aan de afdeling consumer software and devices.

De tweede man in het bedrijf, Peter Allard, zal door de splitsing meer verantwoordelijkheden krijgen en de activiteiten tussen de vier groepen gaan coördineren.
In de memo laat Bach aan de werknemers van Microsoft weten dat er genoeg kansen in de markt zijn, maar dat het bedrijf wel te maken heeft met sterke concurrenten.

Volgens analisten is de reden van de reorganisatie anders dan de grote reorganisatie die het bedijf in september van dit jaar doorvoerde. Die reorganisatie kwam als reactie op ontwikkelingen bij concurrent Google. Met de nieuwe reorganisatie wil Microsoft volgens de analisten een statement maken over waar het bedrijf momenteel in de entertainment markt staat.

De entertainment tak van Microsoft heeft het in het verleden niet zo goed gedaan als de rest van Microsoft’s afdelingen. Het door Microsoft bedachte Windows Media Format moet momenteel Apple’s AAC formaat voor zich dulden. En alhoewel de Xbox 360 zeer populair is, heeft Microsoft in de consolemarkt nog een straatlengte achterstand op de nummer één, Sony. Bach heeft deze problemen ook duidelijk voor ogen en meldt in zijn memo dat hij meer tijd zal gaan besteden aan het oppakken van nieuwe kansen en het uitbreiden van de activiteiten van Microsoft in de entertainementmarkt.