1 min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Samsung Electronics heeft vandaag aangekondigd samen met Sony te gaan werken aan een nieuwe lijn 50-inch LCD schermen. Verwachting is dat de nieuwe lijn in 2008 een omzet zal opleveren van 2,3 miljard dollar.

Samsung en Sony hebben momenteel in het bedrijf S-LCD al een samenwerkingsverband voor de productie van LCD schermen. Samsung heeft uit deze samenwerking het voordeel van de kracht van Sony’s merknaam. Het bedrijf gebruikt deze naam om voet aan de grond te krijgen in de markt voor grotere LCD schermen. Sony heeft hierdoor op haar beurt een stabiele aanvoer van LCD schermen.

De bedrijven hebben nu besloten om nog eens 1,9 miljard dollar in dit samenwerkingsverband te steken. De nieuwe productielijn die van deze investering wordt opgezet, maakt gebruik van de achtste generatie moederglas. Het moederglas is 2,2 bij 2,5 meter groot en daardoor kunnen er meer schermen uitgesneden worden. Zo kunnen er zes panelen voor 50-inch schermen en acht panelen voor 46-inch schermen uit een moederglas gehaald worden. De huidige productielijn, die gebruikmaakt van de zevende generatie moederglas maakt zes 46-inch panelen uit één moederglas.

Concurrent LG Philips heeft ook plannen om een soortgelijke productielijn op te zetten, maar liet vorige week al weten dit tot nader order uit te stellen, wegens een verlies in het laatste kwartaal. Volgens het bedrijf is dit verlies te wijten aan het feit dat de prijzen voor LCD schermen steeds lager worden.