min

Tags in dit artikel

, ,

AMD heeft ontkent dat het bij de leveranties van processors eerst aan de eisen van Dell tegemoetkomt en daarna pas via de normale distributiekanelen levert. Kleinere pc-bouwers hadden eerder geklaagd over de tekorten aan AMD processors in de distributiekanelen, volgens hen een gevolg van het feit dat Dell als eerste processors van AMD zou krijgen.

Vorige week werd er vanuit de kleinere computerbouwers openlijk kritiek geuit op AMD. Vooral computerbouwers die merkloze pc’s produceren, ook wel White box manufacturers genoemd, voelden zich benadeeld ten opzichte van computergigant Dell. Volgens de bedrijven die hun processors uit het normale distributiekanaal betrekken, zou AMD bij de deal met Dell een aantal concessies gedaan hebben, waardoor Dell een voorkeurspositie zou hebben verworven wat betreft de distributie van processors.

Die beschuldiging werd enigszins gevoed door het feit dat Dell bij de bekendmaking van de deal met AMD liet weten, dat de de grote voorraad aan processors bij AMD één van de redenen achter de samenwerking was.
AMD ontkent echter dat Dell een rol speelt in de tekorten waar het bedrijf momenteel mee kampt. Volgens Stephen DiFranco van AMD is Dell momenteel geen bepalende factor en heeft de computerbouwer ook niet veel impact op de leveranties. Hij wijst daarbij op het feit dat AMD notebooks van Dell pas recentelijk op de site zijn geplaatst en dat de Dell desktops met AMD processor nog maar twee maanden te koop zijn.

AMD heeft een hele eenvoudige reden waarom de tekorten zijn ontstaan en dat is de toegenomen vraag vanuit de markt. DiFranco snapt dat de systeembouwers graag een grote voorraad in december hebben, maar de piek in de vraag naar processors kwam dit jaar wat eerder, waardoor nu de tekorten ontstaan. Intel anticipeerde op de tekorten door systeembouwers berichten te sturen waarin de concurrent van AMD liet weten genoeg voorraden te hebben van haar nieuwe Core 2 Duo processor.

AMD is echter niet bang dat haar klanten daardoor gaan overstappen op een processors van Intel. "We verwachten niet dat klanten van merk gaan veranderen. Hun loyaliteit is ontstaan na jaren van toewijding en het onze klanten zijn een slimme groep mensen. We denken dat ze op de lange termijn bij ons blijven, over de lange termijn zijn ze ook beter uit bij ons", aldus DiFranco.