2min

Tags in dit artikel

, ,

Er blijkt dit jaar bij consumenten meer vraag te zijn naar digitale camera’s dan vooraf ingeschat werd. Uit onderzoek van onderzoeksbedrijf IDC groeit de markt dit jaar met vijftien procent, dat is twee keer zo veel als dat het bedrijf eerder had ingeschat.

De afgelopen vier jaar is er een afname te zien in de groei van de markt voor digitale camera’s, maar 2007 lijkt tegen die trend in te gaan. En zoals het er nu op lijkt zal de groei van de markt dit jaar hoger uitkomen dan vorig jaar. Volgens analist Chris Chute van IDC worden camera’s meer en meer een mode-accessoire, net zoals telefoons en muziekspelers. Daarnaast zorgt de lage prijs van digitale camera’s ervoor dat mensen eerder een impulsaankoop doen, wat de groei ook opdrijft. "Dit jaar zien we voor het eerst een grote vraag naar camera’s met een gekleurde behuizing, voornamelijk met een prijs onder de 200 dollar", aldus Chute.

Verder blijkt uit het onderzoek van IDC dat het gemiddeld aantal digitale camera’s per huishouden dat een camera bezit ongeveer 1,4 is. Aangezien het gemiddelde vorig jaar ook op 1,4 lag, concludeert IDC dat consumenten hun camera’s sneller vervangen voor een nieuwe dan eerder verwacht. Digital Single-lens-reflex camera’s (DSLR), oftewel digitale spiegelreflexcamera’s, zijn volgens IDC ook meer een aanjager van de markt dan gedacht. De gemiddelde prijs van een SLR camera zal naar verwachting met ongeveer dertien procent dalen dit jaar, naar ongeveer 307 dollar.

Goed nieuws dus voor marktleiders als Canon, Sony en Kodak, die volgens IDC dit jaar sterke verkoopcijfers rond de feestdagen kunnen verwachten.