1 min

Tags in dit artikel

, ,

Voor de twaalfde keer is de Nationale Search Engine Monitor gehouden, dit gebeurde door Checkit met hulp van RM Interactive. Dit onderzoek kijkt naar bekendheid van zoekmachines en dit jaar werd er gekeken naar e-commerce. Veel Nederlanders oriënteren op het internet voordat ze een aankoop doen. Dit geldt voor zowel online als offline aankopen.

Bijna alle Nederlanders oriënteren zichzelf eerst voordat ze een aankoop doen. Een ruime meerderheid doet dit door achtergrondinformatie op te zoeken, zoals reviews te lezen of informatie van de producent te zoeken. Iets minder dan de helft gaat prijzen online vergelijken.

Wanneer de consument gaat zoeken naar verschillende aanbieders komen ze vaak bij een aanbieder die ze niet kennen. Bij 77 procent is de online oriëntatie een middel om de knoop door te hakken, voor de aanschaf. Meestal worden er boeken, cd’s of dvd’s online aangeschaft. Kleding, vakanties en elektronica worden steeds populairder. Auto’s worden het minst online gekocht.