2min

Tags in dit artikel

,

De markt voor online bestedingen door Nederlandse consumenten is vorig jaar gestegen naar een totale omzet van 980 miljoen euro, een toename van 77 procent. Ook in vergelijking met de reguliere detailhandelverkopen is de stijging van de online bestedingen groot. Het aandeel van de totale online verkopen ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelomzet is in 2002 van 0,73 naar een nog altijd schamele 1,2 procent gestegen. Dit alles blijkt uit de Online Shopping Monitor 2002-2, een onderzoek naar online consumentenbestedingen dat elk half jaar wordt uitgevoerd door Blauw Research en Thuiswinkel.org.

De groei van de online markt is onder meer veroorzaakt door een stijging van het aantal kopers. Deze groep is in 2002 met 31 procent gestegen naar 2,95 miljoen. Een positieve ontwikkeling is tevens de sterke groei van het aantal mensen dat voor het eerst een aankoop via internet heeft gedaan. Daarnaast is de frequentie waarmee bestellingen worden gedaan hoger. "De prijs als drijfveer om online te kopen neemt behoorlijk toe. Inmiddels behoort 35 procent van de online consumenten bij de groep prijskopers, aldus Frank Sibbel van Blauw Research. 84 procent van de ondervraagde kopers geeft aan tevreden te zijn met de online aanschaf.

Het segment reizen is qua consumentenbestedingen veruit het grootst. In 2002 was de online omzet hier 365 miljoen euro; een stijging van 75 procent ten opzichte van een jaar geleden. Andere stijgende marktsegmenten zijn levensmiddelen met 128 procent en vervolgens DVD en home-entertainment software. Een opvallende nieuwkomer is het online bestellen van tickets.