2min

Tags in dit artikel

, , ,

Opnieuw een rechtszaak tegen Apple. Werd Apple eerder nog aangeklaagd om een iPod die gebreken vertoonde, gaat het nu om de naamgeving van Apple’s eigen muis, de Mighty Mouse.

Een klein bedrijf – Man & Mouse genaamd, dat accessoires maakt, stelt dat zij in maart 2004 een gelijknamige muis geïntroduceerd heeft. Apple introduceerde haar Mighty Mouse pas een jaar later. Man & Mouse (M&M) eist dat Apple de naam van haar product aanpast.

Het is enigszins vreemd als je je realiseert dat drie tot vier jaar na dato pas een aanklacht ingediend wordt. M&M wist vermoedelijk eerder ook wel dat Apple’s Mighty Mouse inbreuk op het merkenrecht van M&M zou maken.

Hoe dan ook verschilt de muis van M&M in veel opzichten van de desktopcomputermuis van Apple. De muis van M&M is volgens de makers waterbestendig en leent zich daarom perfect voor gebruik in situaties waar de muis aan water blootgesteld kan worden. De maker vindt echter dat, omdat de muis er ongeveer hetzelfde uit ziet, er verwarring bij consumenten zou kunnen ontstaan. Kijk en oordeel zelf, zou ik zeggen.

[b]Links: Apple’s Mighty Mouse | Midden: CBS’ Mighty Mouse | Rechts: M&M’s Mighty Mouse.[/b]

Daarnaast beschuldigt het bedrijfje Apple met opzet hits voor "Mighty Mouse" gekocht te hebben om zo haar eigen Mighty Mouse in zoekmachines te promoten. Ook televisiezender CBS moet het ontgelden. CBS wordt aangeklaagd voor de naam van haar Mighty Mouse-cartoon. Apple mag de naam van de cartoon voor haar desktopcomputermuis van CBS tegen betaling gebruiken.

"Vanwege de omvang, populariteit en het grote advertentiebudget van Apple zal Apple’s gebruik van het Mighty Mouse-handelsmerk dat van M&M overstijgen en hierdoor zal de waarde en de reputatie van het handelsmerk voor M&M dalen. Daarnaast belemmert het M&M in een mogelijkheid om nieuwe markten aan te boren en/of verder in bestaande markten te opereren", aldus de advocaat van Man & Mouse.

Apple kan het zich niet permitteren om de naam van haar product aan te passen en zal daarom vermoedelijk een schikkingsvoorstel doen. Vaak gaat het bij dergelijke aanklachten niet zozeer om het merk zelf, maar om het grote geld. En daarvan heeft Apple nog altijd voldoende in kas en dus is het een gewilde prooi voor een aanklacht.