min

Tags in dit artikel

, , ,

De iPhone is geen vetpot voor telecomproviders. Er wordt zelfs per verkochte iPhone verlies gemaakt. Dit zegt telecomanalist John Strand op zijn website.

Volgens hem maakt Apple handig gebruik van deze providers voor de marketing van de iPhone. "Het is beter voor de handel als je geen Apple- of iPhone-partner bent. Operators die geen iPhone in hun assortiment hebben dienen de belangen van hun aandeelhouders beter. Zij hoeven geen marketing- en distributiekosten te maken om een product dat zo mooi is als Paris Hilton op de markt te brengen en, daarmee, hun productiekosten te verhogen terwijl dat niet per se tot hogere omzet leidt", aldus Strand. Hij komt tot deze analyse na tientallen gesprekken met leidinggevenden van telecombedrijven.

De analist vind ook dat er teveel aandacht geschonken wordt aan de iPhone. Hierdoor wordt er aan andere klanten en producten minder aandacht besteed. In eerste instantie werd gedacht dat de iPhone voor veel winst zou zorgen. Sommige providers gaven zelfs een winstwaarschuwing. Achteraf gezien is er geen enkele provider die winst maakt met de iPhone. Apple is hier de lachende derde aangezien die een deel van de omzet van de providers krijgen. Ook verdient Apple geld door de verkoop van software en muziek via de iPhone. Van de tienduizend programma’s die via Apple zijn te downloaden, is 75 procent alleen verkrijgbaar tegen betaling.

Strand: "Het klinkt goed als iPhone-klanten grote volumes dataverkeer genereren, maar als die data via flat fee-abonnementen worden verkocht dan brengt grote dataconsumptie meer kosten met zich mee zonder extra inkomsten. Misschien moeten mobiele aanbieders zich meer richten op omzetverhoging bij spraakklanten dan meer dataconsumptie?".